Redaktionschefens blogg

Martin Jönsson

Martin Jönsson

TERRORDÅDEN I veckan skrev Allmänhetens pressombudsman, Ola Sigvardsson en debattartikel i sin gamla tidning DN, där han uppmanade medierna att inte publicera terroristen Anders Behring Breiviks ”förskönande bilder på sig själv”.

PO syftar förstås på bilderna i Breiviks så kallade manifest, som knappast var något manifest utan i själva verket var ett hopkok på material från Unabombaren, kända muslimhatbloggar och bisarra bilder på sig själv i olika munderingar.
Sigvardsson skrev: ”Naturligtvis kan det uppstå situationer där det är rimligt att publicera hans egna bilder, till exempel till artiklar som behandlar hans personlighet och självbild. Utöver sådana situationer bör medierna omedelbart, avstå från att publicera bilderna”. Gör man det blir man, enligt PO, enbart ”hantlangare i Breiviks medieplan”.

Jag tycker att Sigvardsson har helt rätt. SvD har också varit mer återhållsam än de flesta andra medier när det gäller att visa bilder och publicera utdrag ur ”manifestet”. Första dagen efter att det blivit spritt hade vi bara en mindre bild i papperstidningen och några få på nätet, när det var nyhetsmotiverat. Därefter har vi varit mycket restriktiva. Vi har visat bilder på effekten av hans handlingar, inte hans förvridna teorier och självbild.
På samma sätt har vi resonerat i flera fall när det gäller skolskjutningar, som den i finska Kauhajoki, där Matti Juhani Saari sköt ihjäl tio personer samt sig själv. Den video han lagt ut på Youtube, som avslutades med att han sköt rakt in i kameran, rullade flitigt på SVT och TV4, men på SvD.se valde vi att avstå. Just för att inte bli en hantlangare, eller en del i en medieplan, där mediernas agerande blir alltför förutsägbart.

Visst, man ska vara rimligt konsekvensneutral i sina publiceringar. Men ibland måste man tänka sig för: är det ett allmänintresse eller eller ett slentrianmässigt frosseri i kittlande bilder?
I dag finns få skäl att köra bilder ur Breiviks dagbok som en fond till en tragisk terrorstory. Det finns så många andra, mer angelägna, historier att berätta.

Det här är bloggen

Ola Billger och Ann Axelsson är Svenska Dagbladets redaktionschefer och har en lång historia på SvD.


Ann Axelsson har bland annat lett flera stora utvecklingsprojekt och varit huvudansvarig för Svenska Dagbladets helgläsning.


Ola Billger är med och delar ut Bragdguldet och har varit sportkrönikör, sportchef, politikreporter och biträdande nyhetschef.


Här bloggar vi om journalistiken och omvärlden, om print och digitalt, om läsarreaktioner och om vad som händer inne på Svenska Dagbladets redaktion.

Båda gillar katter.

Fler bloggar