Annons

Redaktionschefens blogg

Martin Jönsson

Martin Jönsson

LÄSARSIFFROR Dagens Orvesto Konsumentmätning från TNS-Sifo är väldigt trevlig läsning. SvD ökar sin räckvidd, både på vardagar och söndagar och för SvD Näringsliv. Andra tidningar backar kraftigt och flera är nere på lägsta läsarsiffrorna någonsin.

495 000 personer läser papperstidningen SvD varje vardag. det är 6 000 fler än vid förra årets mätning, enligt Orvesto. På söndagarna stiger siffran till 518 000, vilket är 1 000 bättre än i fjol. SvD Näringsliv läses av 433 000, vilket är hela 13 000 bättre än i fjol.

För konkurrenterna ser det dystrare ut. Framför allt för Dagens Nyheter som tappar hela 60 000 läsare på vardagar och 53 000 på söndagarna. Läsargapet mellan DN och SvD har nu minskat till 328 000, vilket är det lägsta någonsin.  På tio år har gapet mellan tidningarna minskat med runt 200 000 läsare. Vi fortsätter alltså att stadigt ta marknadsandelar från DN, både räknat i upplaga och i antal läsare.

Även många andra tidningar minskar. Göteborgs-Posten tappar 21 000 läsare, till 534 000 och Sydsvenskan 13 000 till 297 000, vilket är Sydsvenskans lägsta notering någonsin. Även Expressen och Aftonbladet noterar all time low: Expressen minskar med 64 000 läsare till 939 000 och Aftonbladet med 88 000 till 1 046 000. Metro, som har högst räckvidd av alla tidningarna, minskade med 21 000.

Dagens Industri ökar, precis som SvD: 8 000 fler läsare. SvD Näringsliv ökar dock sitt gap till DI och förblir med råge Sveriges största affärstidning: skillnaden är nu 56 000 läsare per dag.

SvD har haft en väldigt stabil utveckling när det gäller både räckvidd och upplaga för papperstidningen – vi har ökat där nästan alla andra minskat, Så här ser utvecklingen ut sedan 2002 för oss och andra, på vardagar:

SvD  +55 000

GP -57 000

DI -84 000

DN -127 000

Expressen -195 000

Aftonbladet -357 000

Trenden är tydlig: fler lockas av vår journalistik, i alla kanaler. I vår har vi slagit trafikrekord även på webben, med drygt 1,3 miljoner unika besökare epr vecka och i mobilen med drygt 70 000 unika per vecka.

Jag tror att det delvis beror på att vi varit framgångsrika i att förstärka det som är unikt för respektive kanal – och att vi blivit alltmer agendasättande, med mer egna avslöjanden, gräv och starka artikelserier – och med mer grundlig fördjupning på helgerna. Samt, inte minst, att vi flyttat fram positionerna ordentligt när det gäller den visuella journalistiken, i bild och grafik.

 

Tack för det, alla läsare. Vi fortsätter att försöka göra bättre journalistik, varje dag.

 

Det här är bloggen

Ola Billger och Ann Axelsson är Svenska Dagbladets redaktionschefer och har en lång historia på SvD.


Ann Axelsson har bland annat lett flera stora utvecklingsprojekt och varit huvudansvarig för Svenska Dagbladets helgläsning.


Ola Billger är med och delar ut Bragdguldet och har varit sportkrönikör, sportchef, politikreporter och biträdande nyhetschef.


Här bloggar vi om journalistiken och omvärlden, om print och digitalt, om läsarreaktioner och om vad som händer inne på Svenska Dagbladets redaktion.

Båda gillar katter.