Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Den här gången hade Silicon Valley-bolaget Google valt att köra sitt lanseringsevent i New York som skulle ha ägt rum i dag måndag. Nu blev det inte så på grund av stormen Sandy, men Google lanserade ändå nya produkter som väntat fast istället via en bloggpost på sökjättens företagsblogg.

En smart mobil, Nexus 4, en ny version av surfplattan Nexus 7 och den nya plattan Nexus 10 blev det. De tre olika produkterna drivs med den senaste versionen av Googles operativsystem Android 4,2 – så kallat ”Jelly Bean”.

Nexus 4 har Google utvecklat tillsammans med LG och den har en 4,7 tums display, men är dock utan 4G LTE.

Google har också uppdaterat och sänkt priset för surfplattan Nexus 7 till 199 dollar (nuvarande pris för Google Nexus 7 16 GB i Sverige är från 2 290 kronor). Och lanserade en 32 GB Nexus 7 som kostar 249 dollar. Det innebär att den nu får ett ännu lägre pris jämfört med nya Ipad Mini som Apple lanserade i förra veckan, och som börjar på 329 dollar i USA för 16 GB (2 995 kronor i Sverige).

Läs också: ”Nya Ipad mini dyrare än konkurrenterna”

Dessutom väljer Google alltså att gå in på ”storsurfplattemarknaden” med en ny Nexus 10 tums surfplatta tillverkad av Samsung, som börjar på 399 dollar. Ett lägre pris jämfört med exempelvis Samsung Galaxy Note 10 som ligger på 499 dollar och nya fjärde generationens Ipad 9,7 tums för samma pris. Medan Microsofts Surface, som kom ut på marknaden i förra veckan, också kostar 499 dollar men för ett större minne på 32 GB.

En aggressiv prisstrategi från Google helt klart. Och, enligt en artikel i Wall Street Journal, förväntas Google inte tjäna särskilt mycket pengar på Nexus-surfplattorna. Utan istället på annonser i sökmotorn och på produkter, som musik, filmer och tidningar, man köper i plattorna.

Publikationen The Verge är en av de som tittat närmare på Nexus 10 och den står sig bra gentemot sina konkurrenter när det gäller tekniska specifikationer. I den finns det också möjligheten att skapa och logga in med flera användare, något som tidigare har efterfrågats för Ipad. Nexus 10 har vad det krävs för att konkurrera, menar artikelförfattaren på The Verge, men skriver också att Android-plattor har fått kämpa lite mer på marknaden trots bra specifikationer.

Vad det är som faktiskt avgör när man köper en surfplatta kan ju ha att göra med allt från pris och specifikationer till vilket varumärke man gillar och vilket operativsystem man föredrar. Jag har märkt att många har börjat använda tangentbord till sina Ipads. Alltså köpt till exempel ett fodral med ett tangentbord i. Det finns ju inbyggt i Microsofts Surface, vilket eventuellt skulle kunna spela till dess fördel. Samtidigt är det ju bara att köpa ett portabelt tangentbord.

Analysföretaget Gartner förutspår att Android-plattor kommer att stå för 40 procent av försäljningen i år, medan Apples marknadsandel förväntas sjunka från 66 till 58 procent. Samtidigt visar statistik från Isuppli att Apple stod för 69,6 procent av surfplattemarknaden under andra kvartalet i år.

2016 tror Gartner att fördelningen är 37 procent Android, 12 procent Microsoft och 46 procent Apple, men sådana förutsägelser varierar i andel mellan analysföretagen.

Hur börsen kommer att reagera på Googles nya produkter går ännu inte att säga då Nasdaq är stängt i dag och i morgon på grund av stormen Sandy.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson