Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I dag ska den första debatten av tre mellan President Barack Obama och presidentkandidaten Mitt Romney äga rum. Men det är inte bara i fysiska möten och i tal till folket som kampen pågår. Nej, den är i allra högsta grad levande i sociala medier där kandidaterna når ut till väljare, men också uttalar en del hårda ord mot varandra.

På Twitter leder Obama med drygt 20 miljoner följare och hans Twitter-skara växer tre gånger snabbare än hans Facebook-fans, enligt siffror analysföretaget Socialbakers tagit fram för maj till den 19 september i år.

Romney har drygt 1,2 miljoner följare på Twitter, men engagemanget för Romney på Facebook är 18 gånger högre än på Twitter.

Socialbakers har tagit fram en infografik över Obamas och Romneys race i sociala medier inför valet i november. Den visar bland annat att Romneys tillväxt av följare på Twitter är 58 procent, jämfört med Obamas 26 procent.

Romney har alltså en starkare tillväxt än Obama på Twitter och hans fan-skara på Facebook växer snabbare än Obamas – med 437 122 fans (76 procent) under perioden jämfört med 112 878 fans (8,83 procent) för Obama. Men totalt har Obama många fler Facebook-fans, över 29 miljoner mot Romneys åtta miljoner.

Obama twittrar ofta, 14,4 gånger om dagen i snitt, medan Romney twittrar 1,7 gånger per dag. Obamas mest använda ord i inlägg är ”president”. Det Romney skriver mest är ”@BarackObama”, alltså adresser tweets till honom.

Socialbakers siffror visar att Romneys Twitter-innehåll är något mer viralt mellan maj och 19 september, det vill säga sprids mer, medan Obamas skapar mer engagemang. En förklaring till det, enligt vad Socialbakers vd Jan Rezab säger till Mashable, kan vara just att Romney twittrar mer sällan och att folk är mer uppmärksamma på det innehållet när det kommer och ”retweetar” (skickar det vidare på Twitter) det, medan Obamas mer frekventa innehåll skapar mer engagemang än spridning.

På Facebook är förhållandet det omvända. Där är Obamas inlägg mycket mer virala, alltså sprids mer, vilket inte är så konstigt eftersom han har många fler fans.

Skulle valet avgöras av hur många följare kandidaterna har i sociala medier skulle Obama vinna med hästlängder. Men han är sittande president och har haft många år på sig att skapa engagemang och få följare jämfört med Romney. Medan Romney startade sin kandidatur i augusti i år och har högre tillväxtsiffror procentuellt i sociala medier, men har mycket att ta igen.

I sociala medier sprider kandidaterna budskap till folket och hela världen kan vara delaktiga. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det är stora delar av USA:s befolkning som inte är aktiva där. Sociala medier ger en bild av presidentvalet och möjlighet för folk att diskutera på öppen plats, vilket de gärna gör.

Så vem vinner just nu valet i sociala medier? Romney vinner i tillväxt och Obama vinner i antal följare – men i det riktiga valet är det ju upp till hela folket att avgöra.

Se Socialbakers infografik här. Där, samt i deras ”Cheermeter”, finns också dagsuppdateringar för hur de båda kandidaterna ligger till i sociala medier.

LÄS MER: Det amerikanska Twitter-valet

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson