Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Häromdagen fick jag en fråga om vad som är årets snackis när det gäller sociala medier och det amerikanska presidentvalet. Vid förra valet 2008 var mikrobloggen Twitter på tapeten som ett populärt verktyg, men det är fortfarande inget mot vilket genomslag det har den här gången. Det spelar ju så klart in att Twitter har hunnit fått många fler användare under de senaste åren, och det har twittrats flitigt under republikanernas konvent i förra veckan och nu under demokraternas konvent den här veckan.

För någon dag sedan skrev teknikbloggen Pando Daily om årets val som ”Twitter-valet”. Det är en benämning Twitters vd Dick Costolo myntade i januari i år och det ligger ju i hans intresse att säga så. Men siffrorna vittnar också om att mikrobloggen är en populär kanal och i en studie från i juli i år hävdas det att 140 miljoner amerikaner (inte bekräftade siffror från Twitter) har registrerat ett konto där. Även om många av dem inte är aktiva användare och inte twittrar om politik samt att det säkert finns en del fejkkonton.

I kväll sattes det ett nytt rekord på Twitter när president Barack Obama höll sitt tal på demokraternas konvent. Som mest twittrades det 52 757 inlägg i minuten, enligt siffror från Twitters blogg.

Under Michelle Obamas tal i tisdags var den siffran 28 003, och den första dagen på demokraternas konvent resulterade i totalt tre miljoner tweets relaterade till det.

Under Mitt Romneys tal på republikanernas konvent i förra veckan var toppen på 14 289 tweets i minuten, och totalt fyra miljoner tweets relaterade till konventet räknades ihop efter de tre dagarna det varade.

Dessa siffror kan jämföras med totalt runt 360 000 tweets under de båda konventen 2008. Och tillströmningen av aktiva som kommenterar visar att mycket av det politiska samtalet i dag sker i sociala medier, både från politikers och väljares håll.

Bland annat sänds demokraternas konvent live via Youtube, och CNN samarbetar med Facebook som tillsammans har satt upp en tjänst för att visa hur många som pratar om de olika kandidaterna i det sociala nätverket.

Twitter har också gett sig på att mäta vad folk tycker om de olika kandidaterna genom att analysera deras tweets. Tillsammans med Twitter-sökföretaget Topsy har man lanserat en ”politisk barometer”, där man varje dag tittar på så kallade sentiments i twitter-inlägg. Det vill säga vad som är positivt och negativt gentemot respektive presidentkandidat. Samtidigt ska vi komma ihåg att det fortfarande är en liten del av den amerikanska befolkningen som tycker till på Twitter, och att det därför inte går att säga om det är representativt för alla väljare.

När det gäller antal följare har Barack Obama ett stort övertag gentemot Mitt Romney, med över 19 miljoner följare jämfört med strax över en miljon. Vilket inte är så konstigt då Obama har haft sitt konto sedan 2007 och drivit upp följarantalet sedan dess.

Vill du se vad folk twittrar om angående presidentvalet. På sajten 2012Twit.com listas och analyseras de senaste inläggen och hur kandidaterna ligger till i antal följare.

LÄS MER: Ett val – två helt skilda ekonomiska program

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson