Annons

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Efter flera år av rykten verkar det slutligen vara dags för Facebook att lansera sin smartphone.

Och enligt 9to5Google ser den ut som ovan.

På en presstillställning klockan 19.00 svensk tid idag väntas Facephone/Fphone/Facebook Home (i ryktesstadiet har kärt barn många namn…) släpas fram i ljuset för att analyseras sönder och samman av analytikerna.

Enligt medieuppgifter kommer telefonen vara byggd av HTC och drivas av Googles Android-system och ha ett pris i mellansegmentet. Telefonen ska ha 16 GB lagringsutrymme, dubbelkärnig processor samt en kamera på 5 megapixel och en på 1,6 megapixel. Skärmen kommer vara 4,3-tum stor och ha en upplösningen på 1280 x 720 pixlar. Att man försöker spetsa till användandet av den sociala mediesajten,, samt bihanget tillika fototjänsen Instragram, får vi väl närmst ta för givet.

Tanken är förstås att ta upp kampen mot Apples Iphone och Samsungs Galaxy S4. Men om konsumenterna verkligen efterfrågar en Facebook-mobil återstår att se. Det här är inte första gången som det lanseras en mobiltelefon specialanpassad för it-bolaget. För några år sedan lanserade exempelvis HTC två mobiler som hade en särskild Facebook-knapp. De ser man inte så ofta idag…

It-bolaget lär se den nya telefonen som ett sätt att öka intäkterna från mobilanvändarna.

I den senaste rapporten framkom att över 60 procent av de 1,1 miljarder aktiva användarna som Facebook säger sig ha varje månad, loggar in via mobiltelefonen. Ett tydligt bevis på tillströmningen hittar vi bara ett år tillbaka i tiden – sedan dess har antalet mobilanvändare växt med hela 57 procent.

Problemet för Facebook har varit att man inte lyckats göra särskilt stora pengar på mobilanvändarna. För Facebook är annonspengarna A och O, under det senaste kvartalet kom 84 procent av intäkterna härifrån. Men bara 23 procent av dem hämtades in via mobiltelefonen. Investerarna har inte varit helt imponerande, vilket är förståeligt. Allra senast höjdes också ögonbryn kring en kraftigt fallande vinstmarginal.

När Facebook debuterade på Nasdaq OMX för närmare ett år sedan, i maj 2012, sattes introduktionspriset till 45 dollar. Ett större teknikstrul senare hade investerarna surnat till och aktien tagit fart nedåt. Sedan dess har den aldrig varit i närheten av sitt premiärpris.

Idag handlas Facebook för 26:58 dollar. I förhandeln lyfter aktien med närmare 2 procent.

Miriam Olsson Jeffery på SvD:s Silicon Valley-blogg kommer liveblogga direkt från Facebooks presskonferens.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter