Annons

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

En aktie som sparkar bakut, kunder som gör uppror mot kartfunktioner och en skärpt konkurrens som sett till att peta ner företaget från smartphone-tronen. Dessutom en misstro kring företagets innovationsförmåga och en så pass välfylld kassakista att det ständigt kommer nya krav på utdelning.

Vintern 2013 är det inte lika lätt som vanligt att vara Apple.

Och nu visar det sig att även hedgefonderna har börjat dumpa it-bolaget.

Från att ha varit den hedgefondernas absoluta favoritaktie har den på sistone mötts av kalla handen. Beroende på vilken undersökning vi ska lita på – Goldman Sachs har en på ämnet, Factset en annan – så har Apple trillat ner till tredje- eller sjätteplats.

Enligt den senare undersökningen sålde hedgefonderna av Apple-aktier för ett värde om 2,9 miljarder dollar under fjolårets sista kvartal. Och i dagsläget ruvar 26 av de 50 hedgefonder som Factset granskat på Apple-aktier. Mindre än det tidigare totalkrisande försäkringshuset AIG (30) och just Google (32).

Samtidigt har Google seglat upp som en ny favorit – ett företag som vissa till och med vill kalla för ”det nya Apple”. Aktien klättrade nyligen över 800 dollar för första gången och är på ett års sikt upp 32 procent. Det kan ställas mot Apple som under samma tidsspann är ned 11 procent och idag handlas för 446 dollar. Långt ifrån toppnivån i september på 705 dollar.

Bara i år har Apple rasat med 16 procent, vilket gör aktien till den näst sämsta av S&P500-bolagen. Sämst har det gått för Cliffs Natural Resourcs, som tappat hela 30 procent.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter