Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Lärdom från de senaste månaderna: Om det finns något som kan gå Facebooks väg – satsa på motsatsen.

Problemen för det tidigare så sönderkramade företaget har hopat sig på en hög som börjar växa så pass obekvämt hög att det är dags att investerare, annonsörer och användare ställer sig en allvarlig fråga:

Hur länge ska vi egentligen ha tålamod med Facebook?

Häromdagen tvingades den sociala mediesajten än en gång erkänna att allt inte står rätt till. Och det kom knappast som en chock.

När Mark Zuckerbergs skapelse nyligen presenterade de första kvartalssiffrorna som börsföretaget stoltserade man med att ha 955 miljoner aktiva användare.

Jag skrev då, liksom vid ett flertal tillfällen tidigare, att det finns stor anledning att vara skeptisk till de uppgifterna. Inte minst eftersom företaget redan innan börspremiären tvingades krypa till korset och revidera sina siffror eftersom man ”upptäckt” att sajten var full av bland annat falska konton.

Nu har det visat sig att den frågan inte ens är i närheten av att vara löst. Snarare har situationen pikant nog förvärrats.

När nyheten om de upptrissade siffrorna presenterades för första gången den 13 mars sades det att 5-6 procent av de 845 miljoner användarna var fejk. Nu uppges hela 9 procent vara det.

Med rätta grymtas det nu rejält från såväl annonsörer som investerare. Med tanke på att antalet fuskkonton ökar så är den omedelbara frågan ens om Facebook är intresserade av att lösa problemet?

För it-bjässen är antalet aktiva användare A och O, det är företagets främsta och egentligen enda försäljningsargument. Att inte kunna leverera korrekta siffror trasar sönder trovärdigheten – på sistone även ifrågasatt sedan Limited Press publicerat en sylvass undersökning. Enligt den digitala distributionsfirman kom hela 80 procent av alla klick som de tog emot på sina annonser från falska användare.

Många företag är i dagsläget, förståeligt nog, därför tveksamma till att ens plocka upp luren när annonsförsäljarna på Facebook hör av sig.

En fråga man måste ha ställt sig är nämligen följande: Hur många gånger har jag själv klickat på en annons på Facebook?

Under det senaste kvartalet lyckades Facebook krama ur 1 dollar per användare, allt annat än en imponerande siffra. Man har dessutom stora frågor att besvara eftersom allt fler användare – idag en majoritet på 67 procent – loggar in på den sociala mediesajten via mobiltelefonen. Hur Mark Zuckerberg ska lyckas tjäna pengar och höja intäkterna på den här gruppen är ännu inte klart. Men en lösning måste ges. 84 procent av intäkterna kommer från annonserna.

Att, för övrigt, göra Facebook till en betaltjänst lär knappast vara aktuellt eftersom det skulle resultera i en användarflykt av storlek större.

Problemen stannar inte här.

Sex toppbossar har lämnat företaget under de senaste tre månaderna, däribland tre marknadsföringschefer. Dessutom har en tidigare anställd gått ut och avfyrat en rejäl kritiksalva mot Mark Zuckerberg och anklagat it-bjässen för att ha en mansvriden kultur.

Efter det enorma noteringskaoset har Facebook även bultats sönder och samman på marknaderna, även missnöjt med att kvartalsförlusten uppgick till hela 157 miljoner dollar om man inkluderar kostnader kopplade till börsintroduktionen.

Aktien handlas nu för 20 dollar. Det är rekordlägsta och långt ifrån listpriset på 38 dollar vid noteringen. Och det skulle inte förvåna om aktien dyker ytterligare.

Vid noteringen fanns, som brukligt, ett antal gränser uppsatta för när exempelvis personer med insiderkunskaper och anställda får sälja sina aktier. Mellan den 16 augusti och den 14 november kommer ägare till totalt 1,9 miljarder aktier att kunna göra sig kvitt sina innehav.

Exempelvis hur många anställda, som fått aktierna, kommer att ha is i magen och vänta på en uppgång istället för att casha in?

7:e AP-fonden har för övrigt investerat soffliggarnas pengar i Facebook vid sex tillfällen. Efter fotarbete av SvD:s eminente webbredaktör Mark Malmström har pensionsfonden köpt aktier för cirka 50 miljoner och sedan dess fått se innehavet rasa till 34 miljoner. Innehavet i Facebook står däremot bara för 0,04 procent av det totala innehavet.

Fler bloggar