X
Annons
X

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Inte mycket har gått Netflix väg sedan dess vd Reed Hastings i december 2010 utsågs till årets affärspersonlighet av Forbes Magazine.

Eller okej, aktien fortsatte faktiskt upp några månader till och hajpen levde vidare. Men sedan började det slängas in mer grus än vad ett maskineri av Netflix storlek kan hantera.

Idag har aktien rasat från sin toppform sommaren 2011 på 295 dollar till blygsamma 57. Och än värre blev det i veckan när företaget, som låter kunderna antingen strömma hyrfilmer eller få dem hemskickade via post, fick sina kvartalssiffror obducerade.

Aktien rasade ytterligare 11 procent sedan vinsten fallit med – och håll i er nu – 91 procent. Från 68 miljoner dollar för det andra kvartalet 2011 till 6 miljoner dollar nu.

Även om Netflix faktiskt alltså gör vinst och ökar antalet användare så är oron stor för företagets eventuella överlevnad. Och det är förståeligt, företaget är enormt skakigt.

För att spola igenom bara det senaste året lite fort: De tunga filmkontrakten har försvunnit. Konkurrenter har stuckit upp och tagit andelar. Man har försökt dela upp företagets verksamhet i (tjänsten med strömmad film skulle heta Netflix, varianten med snigelpost Qwickster) i två delar och ta 60 procent högre betalt men tvingats skrota uppdelningen efter så pass massiv kritik och kundflykt att man tvingades be om ursäkt – däremot behöll man de upptrissade priserna. Netflix har enligt bedömmare fått betala rejäla överpriser för att ens kunna sända tv-serier och filmer. Dessutom har företaget utsetts till ett av USA:s tio mest hatade företag av sajten 24/7, visat förlust, ledningen köpt tillbaka aktier när det snarare borde samla ihop en stabil kassa och nu senast idag fått se hur en gruppstämning håller på att byggas upp för att man olagligt sparat användarnas information.

Samtidigt är det sisådär med utsikterna för Netflix, som delvis skyller på det stora intresset för OS. Det enda investerarna egentligen begär i dagsläget är att företaget lyckas stoppa kundflykten och vinstfallet. Och Netflix har sagt att man siktar på 7 miljoner nya kunder i år – något som man inte kommer vara i närheten av.

Flykten är stor, inte minst från tjänsten via snigelpost. Under det senaste kvartalet revs 850 000 kontrakt upp, minst lika många väntas rivas upp under kommande kvartal. Trots det ökar man det totala antalet användare av den strömmande tjänsten och visar en nettoökning i USA på 420 000 kunder – intressant i sig kan tyckas eftersom strömningstjänsten enbart erbjuder en bråkdel av de filmer som finns via post och det knappast rör sig om de senaste och hetaste filmerna. Under motsvarande kvartal ett år tidigare lockade Netflix 1,8 miljoner nya kunder.

Netflix flaggar dessutom för att det kan komma att bli tal om ytterligare en förlust i slutet av året eftersom man vill kliva in på en fjärde marknad utanför USA. Företaget, som även finns i Kanada, Storbritannien och Latinamerika, har ännu inte avslöjat var. Men den internationella verksamheten är ingen succé hittills – förlusten under det andra kvartalet uppgick till 89 miljoner dollar. Ska investerarna övertygas om Netflix gäller det att marknaden man kliver in på är väl genomtänkt, och snarast börjar håva in pengar.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter