Annons
X
Annons
X

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Ouch.

Under tisdagen delade investerarna ut en ny snyting till Facebook som föll med tungt. När dagen summerades samman pekade den elva dagar gamla aktien ned ytterligare 9,6 procent vilket innebär att företaget stängde på rekordlåga 28:84 dollar.

Därmed har Mark Zuckerbergs skapelse fallit med cirka 24 procent sedan debuten, då företaget fick ett värde om 104 miljarder dollar.

Efter tisdagen är den sociala nätverkssajten ”bara” värt 79 miljarder dollar. Totalt har alltså 25 miljarder, cirka 188 miljarder kronor, i börsvärde urholkats ur företaget.

Även om det kanske finns ett missnöje kring Facebooks planer (obekräftade uppgifter) att utveckla en ny telefon och köpa norska webbläsaren Opera så kopplas dagens smäll framför allt samman med att optionshandeln blev tillåtet. Och det, får sägas, med dunder och brak.

Precis som när Facebook gjorde debut på börsen sattes det idag nämligen ett nytt handlarrekord – aldrig tidigare har så många optionsaffärer gjorts i en och samma nykomling, uppger Trade Alert.

Totalt handlades 312 000 kontrakt. Vart och ett av dem ger rätten att köpa eller sälja 100 aktier, vilket alltså gör att omkring 31,2 miljoner aktier sattes i omlopp.

Medan vissa investerare är så pass hoppfulla att de tror att aktien ska ha lyft till 65 dollar i januari 2014 är merparten klart dystrare – inte sällan med att Facebook kan falla ytterligare en bit. Enligt Wall Street Journal, var vissa till och med så pass skeptiska, att de såg ett rimligt pris för Facebook på 16 dollar i december.

Hur långt aktien kan falla eller lyfta är förstås bara möjligt att spekulera i. Men att noteringspriset på 38 dollar var alldeles för högt satt går inte att argumentera emot.

De analytiker jag har talat med ser snarare att aktien först nu befinner sig på en ganska rimlig nivå, någonstans kring 30 dollar. Det finns en kraft i företaget och trots allt ett intresse som kommer att börja synas inom kort, resoneras det.

Så är det förstås. För även om Facebook nästan pekar rakt utför ska man komma ihåg att det trots allt finns en tro på företaget och att Mark Zuckerberg ska kunna göra det till en vinstmaskin att räkna med. Men att det finns ett gäng hinder på vägen är tydligt – framför gäller det att få fram en konkret och effektiv lösning på annonsörsproblemet.

Det har funnits ett missnöje kring annonserna eftersom det varit svårt att få bekräftat för sig exakt hur mycket varje annons faktiskt ger på den sociala mediesajten samt att man inte kunnat mata in premiumannonser i mobilen.

Å andra sidan kanske problemet är större och enklare än så – att reklamen faktiskt inte ger mycket alls.

För har du någonsin klickat på en annons på Facebook?

Jag har det i alla fall inte. Och inte många av mina bekanta och vänner heller som jag har tillfrågat under dagen.

En digital marknadsbyrå i USA knåpade nyligen samman en mindre undersökning för att försöka ta reda på hur det just stod till med klickvänligheten bland användarna. Och resultatet blev nedslående.

54 procent uppgav att de hade klickat på en annons någon enstaka gång.

Enbart 3 procent sade sig göra det regelbundet.

Där ligger också Facebooks stora utmaning, att pumpa upp de siffrorna. Och det gäller att lösa det förr än senare för att motverka det missnöje som inte bara annonsörerna utan även investerarna nu uppvisar.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter

Senaste inläggen