Ny snyting för Facebook – 188 miljarder borta

Ouch.

Under tisdagen delade investerarna ut en ny snyting till Facebook som föll med tungt. När dagen summerades samman pekade den elva dagar gamla aktien ned ytterligare 9,6 procent vilket innebär att företaget stängde på rekordlåga 28:84 dollar.

Därmed har Mark Zuckerbergs skapelse fallit med cirka 24 procent sedan debuten, då företaget fick ett värde om 104 miljarder dollar.

Efter tisdagen är den sociala nätverkssajten ”bara” värt 79 miljarder dollar. Totalt har alltså 25 miljarder, cirka 188 miljarder kronor, i börsvärde urholkats ur företaget.

Även om det kanske finns ett missnöje kring Facebooks planer (obekräftade uppgifter) att utveckla en ny telefon och köpa norska webbläsaren Opera så kopplas dagens smäll framför allt samman med att optionshandeln blev tillåtet. Och det, får sägas, med dunder och brak.

Precis som när Facebook gjorde debut på börsen sattes det idag nämligen ett nytt handlarrekord – aldrig tidigare har så många optionsaffärer gjorts i en och samma nykomling, uppger Trade Alert.

Totalt handlades 312 000 kontrakt. Vart och ett av dem ger rätten att köpa eller sälja 100 aktier, vilket alltså gör att omkring 31,2 miljoner aktier sattes i omlopp.

Medan vissa investerare är så pass hoppfulla att de tror att aktien ska ha lyft till 65 dollar i januari 2014 är merparten klart dystrare – inte sällan med att Facebook kan falla ytterligare en bit. Enligt Wall Street Journal, var vissa till och med så pass skeptiska, att de såg ett rimligt pris för Facebook på 16 dollar i december.

Hur långt aktien kan falla eller lyfta är förstås bara möjligt att spekulera i. Men att noteringspriset på 38 dollar var alldeles för högt satt går inte att argumentera emot.

De analytiker jag har talat med ser snarare att aktien först nu befinner sig på en ganska rimlig nivå, någonstans kring 30 dollar. Det finns en kraft i företaget och trots allt ett intresse som kommer att börja synas inom kort, resoneras det.

Så är det förstås. För även om Facebook nästan pekar rakt utför ska man komma ihåg att det trots allt finns en tro på företaget och att Mark Zuckerberg ska kunna göra det till en vinstmaskin att räkna med. Men att det finns ett gäng hinder på vägen är tydligt – framför gäller det att få fram en konkret och effektiv lösning på annonsörsproblemet.

Det har funnits ett missnöje kring annonserna eftersom det varit svårt att få bekräftat för sig exakt hur mycket varje annons faktiskt ger på den sociala mediesajten samt att man inte kunnat mata in premiumannonser i mobilen.

Å andra sidan kanske problemet är större och enklare än så – att reklamen faktiskt inte ger mycket alls.

För har du någonsin klickat på en annons på Facebook?

Jag har det i alla fall inte. Och inte många av mina bekanta och vänner heller som jag har tillfrågat under dagen.

En digital marknadsbyrå i USA knåpade nyligen samman en mindre undersökning för att försöka ta reda på hur det just stod till med klickvänligheten bland användarna. Och resultatet blev nedslående.

54 procent uppgav att de hade klickat på en annons någon enstaka gång.

Enbart 3 procent sade sig göra det regelbundet.

Där ligger också Facebooks stora utmaning, att pumpa upp de siffrorna. Och det gäller att lösa det förr än senare för att motverka det missnöje som inte bara annonsörerna utan även investerarna nu uppvisar.

Visa kommentarer (22 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Maria Rimpi, chef SvD Näringsliv Läs reglerna i sin helhet

  • Anonym

    Då kanske man kan köpa in sig på reapriset och hoppas att kurvan vänder, som kappan med vinden. I övrigt ger inte facebook så mycket utan krånglar oftare än tillrådligt.

  • http://pulse.yahoo.com/_YFW2QUWLGJYCHQVKX3HKGOUHXU Sven

    Facebook känns väldigt mycket 1999.

  • Anonym

    Luft är och förblir luft hur man än paketerar den…………

  • Anonym

    Använder själv nästan uteslutet Firefox (med Adblock) och där filtreras annonserna bort helt och hållet. Visste inte ens om att Facebook hade annonser innan jag provade att logga in med Internet Explorer…

  • Anonym

    Använder själv nästan uteslutet Firefox (med Adblock) och där filtreras annonserna bort helt och hållet. Visste inte ens om att Facebook hade annonser innan jag provade att logga in med Internet Explorer…

  • Anonym

    En bubbla tror jag.
    Men ungdomar köper för att de inte har koll och för dom äldre betyder några aktier i portföljen att man ”hänger med” och ersätter dessutom en ansiktslyftning.

  • Anonym

    Rubriken :    Ny snyting för Facebook – 188 miljarder borta.

    Pengarna har inte försvunnit. En del finns på mitt bankkonto.

    MVH,   Börshajen 

  • in_the_style_of_demons

    Adblock för rackarens! Då slipper man se reklameländet!

    • Anonym

      Precis. Använder man det ser man ju nästan ingen annons på FB idag, och andra sidor för den delen också. Då slipper jag se det och sidan laddar fortare. Win-win. :)

    • Anonym

      Hehe…ja vad är Facebook värt om alla installerar Adblock? Då blir värdet på aktien ungeför lika med noll..ingen reklam inga intäkter. Blir nog en betalsajt så småningom och användarantalet sjunker som en gråsten!

  • http://www.facebook.com/people/Kent-Andersen/673543416 Kent Andersen

    Ingen bombe det här. Att Zuckerberg valde att sälja så många aktier som han gjorde kan bara bero på en ting. Han trodde själv inte att värdet var rimligt. Varför skulle han annars såld så många av dem? Nu har han oerhört mycket pengar i cash på sitt konto i stället.

    Annars så är det ett företag som utan tvekan är vinnaren på nätet, och det är Google. Jag har heller aldrig klickat på en facebook annons, medens Googles annonser blir vald oftare änn jag tycker om att erkänna. På Google söker jag efter svar på en fråga, och får annonser formad efter mit behov. På facebook söker jag mina kompiser och annonserna har jag inte ens tenkt på, även om jag inte har installerat ad block.

    • Anonym

      Du kanske skulle installera ett program för stavningskontroll.

  • Anonym

    ”Shining up shit and calling it gold.”

  • Anonym

    http://www.youtube.com/watch?v=WV-h-Ry4c7Y..”Allan..Hon har räknat ut att jag har råd.. Ska jag slå till tycker du?..”

  • Anonym

    Detta har jag personlig erfarenhet av. Jag gjorde en mindre kampanj (utlottning) på facebook och fick över 400 delningar som träffade 13000 personer.5 personer kom in på min hemsida från facebook under de dagarna.
    Min de uppfattninget att facebookanvändare ogärna lämnar facebook.   

  • Anonym

    Helt riktigt! Ibland kommer det upp irriterande reklam lite här och var på internet och varje gång har jag instruerat barn och fru att Aldrig klicka på dessa. Eventuellt klick är misstag.

  • Anonym

    Jag ber er, svenska journalister: vårda er svenska! Så här slarvigt skriven får helt enkelt inte en artikel avsedd att läsas på en sida som säger sig värna om kvalitet vara!

    Vad betyder till att börja med inledningsfrasen: ”Under tisdagen delade investerarna ut en ny snyting till Facebook som föll med tungt.”?

    Det heter ”en sajt”, således är den ”värd” någonting, inte värt.

    ”Totalt har alltså 25 miljarder, cirka 188 miljarder kronor, i börsvärde urholkats ur företaget.” Urholkats ur?

    ”så kopplas dagens smäll framför allt samman med att optionshandeln blev tillåtet”. ”Tillåten”, om jag får be! 

    ”Och det, får sägas, med dunder och brak” ???

    ”Medan vissa investerare är så pass hoppfulla att de tror att aktien ska
    ha lyft till 65 dollar i januari 2014 är merparten klart dystrare – inte
    sällan med att Facebook kan falla ytterligare en bit.”

     I rest my case….

  • Anonym

    Runt 10 dollar/aktie tror jag värdet skall ligga, mellan 10 – 38 dollar är bara drömmar!!!

    • http://www.facebook.com/people/Sven-Bolin/100002071500407 Sven Bolin

      Snarare 3 till 4 dollar om man räknar enl. expertisen.

  • Anonym

    Om 188 miljarder kan försvinna enbart p.g.a vad folk TROR om marknaden, så fanns aldrig de pengarna från början, och någon faktisk förlust har aldrig skett.
    -
    ”Would you put all your money in a sack, where they would expand or expire depending on faith?”
    -
    Vi må leva i en sekulär värld numera, men ekonomin är fanimej fortfarande så religiös den kan bli. TRO styr.. Jag menar.. COME ON!!! how stupid are you ppl?

  • Anonym

    Feedback: Nej, jag kan inte komma ihåg att jag klickat på någon annons i Facebook. Det kan ju hända att jag gjort det, men i så fall en gång under flera år. Däremot har jag också klickat på Google-annonser då och då. För ett år sen pratades om att Google var ute, och de hetaste cheferna hoppade över till Facebook. Jag undrar om det var rätt beslut…

  • Anonym

    Facebook är en konstig företeelse som lever på en grupp människor som har ett behov att vara i centrum hela tiden. De delger omvärlden sitt liv samtidigt som de värna sin integritet. Konstigt men så är det. 

SvD Börsforum

Miss av Kinnevik när trotjänaren såldes

aktier

Hedelius om superstarka rapporten.

Götaverken Cityvarvet läggs ner

Det anrika varvet har dragits med stora lönsamhetsproblem.

Finansguru varnar
för en ny it-bubbla

börs

15 år senare kan det vara dags igen.

”Återstår att se vad
VW:s löfte är värt”

Scaniabudet

Frågor och svar om framtiden.

Gripens konkurrent
blir nu ännu dyrare

stridsflyg

Flera länder drar öronen åt sig.