Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Stämningarna lämnas in på löpande band mot Morgan Stanley, Nasdaq OMX och Facebook. Men medan de två förstnämnda har varit ute på banan för att mildra ilskan kring noteringen, som allt mer börjar framstå som ett rejält fiasko och en trasslig härva där skuldbeläggande fingrar pekas ivrigt åt alla tänkbara håll, har den tredje parten valt en annan strategi.

Den att stoppa huvudet i sanden. Och allt i en tid då investerarna mest av allt vill ha en statusuppdatering från Mark Zuckerberg och en försäkran om att företaget kommer landa på fötterna och inte bli något av ett nytt Telia.

Sedan Mark Zuckerberg highfajvade Nasdaq OMX vd Bob Greifeld i fredags har han inte synts till alls i allmänhetens ljus. Eller ja, inte om vi exkluderar den förändring han gjorde på sin egen Facebook-sida för att visa att han gjort gemensam sak med sin highschool sweetheart vill säga.

I ett inslag på CNBC klev Jeffrey Sonnenfeld, dekan vid Yale School of Management, i går ut och menade att han tyckte grundaren av Facebook gjorde ett stort misstag när han inte adresserade problemen som uppstått kring noteringen.

– Det är viktigt att faktiskt träda fram och visa sig vara handlingskraftig, visa på företagets planer och visioner.

Kanske är det inte förvånande att Mark Zuckerberg väljer att ligga lågt – han har ju aldrig varit någon person för rampljuset. Men Jeffrey Sonnenfeld har, enligt mig, helt rätt.

När börsen idag slår upp portarna till handel har Facebook haft en sällsynt dålig utveckling för ett företag värderat över 10 miljarder dollar. På bara tre dagar har bolaget tappat gigantiska summor i börsvärde – från 104 miljarder dollar till 86 miljarder dollar. Det rör sig alltså om ett ras på närmare 19 procent.

I dag har aktien visserligen börjat peka uppåt – plus 2 procent efter 20 minuter. Men ska det till någon större förändring kan det vara läge för Mark Zuckerberg att faktiskt kliva ut i rampljuset. Inte bara för att dra sitt strå till stacken och försöka minska missnöjet, utan dessutom skapa en känsla av att de enorma framtidsförhoppningar som finns påklistrade på företaget inte bara är luft.

Fotnot: Facebook läser förstås den här bloggen. Eller inte. Men de gick senare under onsdagen i alla fall ut och kommenterade ärendet. Även om jag gärna sett att det var högstechefen själv som gjort det.

Fler bloggar