Annons
X

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Investerarna trodde nog att de hade sett det mesta.

Men det var å andra sidan fram till och med dagens lunchmöte med Facebook i New York, dit hundratals investerare strömmade för att få höra om företagets förträfflighet inför den stundande börsnoteringen. Arrangemanget ska, enligt de uppgifter som har läckt ut, nämligen ha varit något i hästväg där besökarna inte ens fick gå på toaletten utan att ha en egen säkerhetsvakt i hasorna.

Det var bara ett av flera inslag som gav upphov till muttrande toner hos besökarna. Redan vid ankomsten till hotellet möttes de även av ett dussin säkerhetsvakter som avkrävde dubbla id-handlingar av alla som ville ta sig in i byggnaden vilket nog var, som en investerare på plats sade till CNBC, något nytt slags nytt säkerhetsrekord. Det skapade i sin tur långa köer utanför New York Sheraton Hotel.

Väl inne på mötet väntade kycklingsallad och kakor (lite snålt, eller?) samt ett fortsatt smusslande om huruvida Mark Zuckerberg själv skulle närvara eller inte. Strax därefter kom svaret (jo då, han var på plats) i och med att Facebook vevade igång en reklamfilm över företagets briljans – allt för att följa upp med ett liknande brandtal där misstankarna om att intäkterna minskar kasserades och framtiden saknar orosmoln.

När det sedan blev investerarnas tur att ställa frågor till verksamhetschefen Sheryl Sandberg, finanschefen David Ebersman samt vd:n, tillika grundaren, Mark Zuckerberg fanns faktiskt inte ens den sistnämnda på plats. Istället var han under de inledande minuterna på toaletten.

Lagom snyggt.

Väl på scenen förklarade i alla fall Mark Zuckerberg bland annat att han skulle göra om köpet av bildapplikationsföretaget Instagram vilket dag som helst samt att man börjat samarbeta med analysföretaget Nielsen för att försöka öka genomslaget på den reklam som finns på sajten.

Mötet, som tog slut runt klockan två på eftermiddagen lokal tid, ska ha lämnat många investerare hyfsat förbaskade. Främst över att man fått ägna tid åt att se reklamfilm istället för att få tillfälle att pumpa frågor mot företagsledningen. En kritik som är lätt att förstå.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter