Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Samtidigt som börserna nästan världen över visar röda siffror packar ledningen på Facebook ned sina PowerPoint-fyllda datorer och välsnickrade tal.

Idag kickar nämligen den försäljningsturné igång som föregår världens största börsnotering den 18 maj. Första anhalt är Morgan Stanley här i New York innan man vid lunchtid arrangerar en investerarträff på ett hotell.

Intresset är, förstås, skyhögt. Här handlar det inte om huruvida investerare vill lägga vantarna på aktierna eller inte, snarare om hur stor del de kan få tag i. Man vill lägga aktier under sig för att kunna göra en stor hacka under den inledande tiden på börsen. Vad gäller just det längre perspektivet för Facebook så är det mer osäkert, något som Warren Buffett också konstaterar.

Efter att under helgen ha ratat såväl Apple som Google säger Oraklet från Omaha idag i ett längre inspel i CNBC att han inte ens vill röra vid Facebook.

– När du får en extraordinär affärsverksamhet som den här så är det svåraste att värdera den korrekt, att veta om företaget är extraordinärt också om fem-tio år. Det är svårare än att veta vad gäller exempelvis Coca-Cola, som jag tror kommer att vara större och mer lönsamt om tio år men ändå inte har gjort några stora förändringar. Det är lättare för mig att förstå deras värde än Facebook och Google.

Och ja, han har en poäng – särskilt om man granskar bokföringens sista rad redan idag.

För oavsett att det just har publicerats en ny rapport som säger att priset för premiumannonserna på Facebook har ökat med 26 procent under ett års tid så får man nog lov att säga att den inte är helt övertygande.

Totalt sjönk vinsten under det första kvartalet 2012 med 12 procent för att landa på 205 miljoner dollar. Företaget säger sig ha 901 miljoner aktiva användare, men det är en siffra i alla fall jag vill sätta ett eller två frågetecken kring. Minns bara att Facebook nyligen erkände uppblåsta siffror.

I alla fall så innebär det att it-företaget gjorde en vinst på 0:22 dollar, eller 1:50 kronor, per användare varje kvartal. Om vi för enkelhetens skull tar det som grund för helåret är varje användare alltså värd 6 kronor i år. Tittar man på intäkterna per användare, eller ARPU som det förkortas, så hade Facebook 1:21 dollar, eller 8:20 kronor, under årets första kvartal. Det var en ökning med bara 6 procent jämfört med ett år tidigare.

Inte mycket för ett företag som värderas till omkring 100 miljarder dollar och varje användare idag alltså får ett värde om cirka 630 kronor.

Det är, rent ut sagt, alltså en jäkla massa förväntningar om kommande intäkter och vinster som har pumpats in i det priset. Och däri finns väl egentligen också den viktigaste frågan som företagsledningen mellan allt ryggdunkande idag har att besvara:

Kommer ni faktiskt att kunna leva upp till det?

Fler bloggar