Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

När Facebook lade vantarna på Instagram för 1 miljard dollar var det en affär som förvånade många, inklusive Facebooks styrelse. Inte bara för att bildapplikationstjänsten aldrig någonsin har gjort vinst, utan för att den smeds fram bara dagar efter att Instagram hämtat in nytt riskkapital.

Bland de som satsade tidigt i företaget finns Ben Horowitz som har ett investeringsföretag tillsammans med Marc Andreesen, alias mannen som startade Netscape. Trots att duon pytsade in 250 000 dollar i företaget för två år sedan och tack vare Facebooks köp fick se investeringen öka 312 gånger i värde så har de nu tvingats försvara sin uppgörelse. Och ja, för att den ska ha varit för dålig.

Mycket ska man få vara med om.

Jag låter er själva läsa det brev Ben Horowitz knåpat samman.

”Two years ago we invested $250,000 in Instagram. Thanks to the spectacular vision and effort of Kevin Systrom and the Instagram team, the investment will be worth $78,000,000 when the Faceboook acquisition closes. The work that Kevin and team did will go down as legend in the industry and we thank them immensely. We also thank our co-investors Steve Anderson of Baseline and Matt Cohler of Benchmark.

Despite Instagram’s awesome performance and our monstrous return, a number of articles have come out criticizing us for not making even more money on our investment. Ordinarily, when someone criticizes me for only making 312 times my money, I let the logic of their statement speak for itself. However, in this case, the narrative that some critics put forth has the nasty side effect of casting two outstanding entrepreneurs – Kevin and Dalton Caldwell – in an unfair light and glosses over an important ethical issue that we faced. As a result, I will clarify what happened and why we didn’t make even more money.”

Bloggaren Cody Willard på MarketWatch konstaterar: Om man anklagas för att bara förvandla 250 000 dollar till 78 miljoner dollar så är vi nog i en enorm bubbla just nu.

Instagram är, som vi vet, inte det enda företaget med skyhöga värderingar trots att det inte gör vinst. Jag brukar oftast dra upp Groupon i de här sammanhangen och det av den enkla anledningen att det är ett nätkupongföretag som lämnar många frågetecken efter sig. Det har aldrig gjort vinst, har omkring 8000 anställda, har haft enorma problem att ens släppa tillförlitliga bokföringsrapporter och har en affärsmodell som är så enkel att kopiera att det finns fler konkurrenter än vi kan hålla koll på.

Men det finns ju fler att belysa. Och kanske framför allt är det just app-företagen som driver på pratet om en bubbla. Ett företag som är svårt att undvika i sammanhanget är Path, ett annat bildappsföretag som nyligen hämtade in riskkapital i en affär som värderade det till 250 miljoner dollar.

Path har enligt uppgifter färre än tre miljoner användare vilket värderar var och en av dem till omkring 83 dollar, eller cirka 570 kronor. Det kan jämföras med 33 dollar för Instagrams användare.

Företaget, som investerarna hoppas ska bli ett nytt Instagram, har aldrig gjort vinst. Och det har inga stora intäkter i dagsläget. Man säljer visserligen möjligheter att köpa särskilda fotofilter, men enligt de uppgifter som finns att tillgå rör det sig inte om några stora pengaströmmar härifrån.

Fler bloggar