Facebooks vinst minskar – men inte hajpen

Årets mest förväntade notering närmar sig.

Och nu har Facebook, som väntas kliva in på börsen den 17 maj, uppdaterat sin börsansökan hos finansinspektionen.

Inte bara framkommer det att vinsten minskar utan även att slutnotan för Instagram landade något högre än vad som tidigare sagts.

Under det första kvartalet 2012 ska företaget, som tidigare idag köpte patent av Microsoft för en halv miljard dollar, ha dragit in 1058 miljoner dollar.

Merparten av summan, 872 miljoner dollar, ska ha kommit från annonsförsäljningen. Det är visserligen mindre än under fjolårets fjärde kvartal då annonspengar för ett värde om 943 miljoner dollar strömmade till företaget. Men det är också ett kraftigt lyft jämfört med första kvartalet 2011 då annonsintäkterna landade på 673 miljoner dollar. Totalt landade intäkterna då på 731 miljoner dollar.

Samtidigt framkommer dock att vinsten för det första kvartalet 2012, jämfört med ett år tidigare, sjönk med 12 procent till 205 miljoner dollar.

Det är inte mycket pengar för ett företag som väntas stå för den största noteringen någonsin. Totalt spås företaget hämta in 5 miljarder dollar när det kliver in på Nasdaq-börsen, vilket nu också har bekräftas.

Men kommer den minskade vinsten att oroa investerarna?

Inte ett dugg, skulle jag tro.

Facebook är extremt hett. Alla – och då menar jag alla från skoputsaren inne på Goldman Sachs till företagsledare inom kemikaliebranschen – vill ta del av de aktier som släpps vid noteringen.

Förväntningarna kretsar förstås kring att Facebook mer eller mindre kommer att upprepa nätverkssajten Linkedins bedrift. När det klev in på börsen i fjol rusade aktien 109 procent. Många var dock kritiska och menade att noteringspriset var för lågt satt, nästintill att det handlade om lureri från de banker som fått i uppdrag att sköta noteringen.

Den feber som då rådde kommer att överträffas med råge när det kommer till Facebook.

I noteringsansökan framkommer också att Facebook betalade något mer än vad som tidigare sagts för bildapplikationsföretaget Instagram. Totalt lade man 1,1 miljarder dollar för företaget, som aldrig har gjort vinst. 300 miljoner dollar betalades i kontanter, resten i form av 23 miljoner aktier till ett värde om 30:89 dollar per styck.

Andra intressanta siffror visar att Facebook nu säger sig ha 901 miljoner aktiva användare varje månad. I den senaste noteringsansökan sade man sig ha 845 miljoner aktiva användare, men medgav senare att omkring 10 procent av dem inte ens existerade.

Om vi för enkelhetens skull säger att Facebook får ett börsvärde om 100 miljarder dollar innebär det att varje användare är nu värd cirka 630 kronor. Innan dagens siffror offentliggjordes låg beräkningarna på ett värde om 820 kronor per användare.

Visa kommentarer (17 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Olle Zachrison, chef SvD Näringsliv Läs reglerna i sin helhet

  • http://pernillabredolt.blogspot.com pilla

    Känns som Facebook sagan har skrivits lite för fort. Ska bli spännande och se hur det utvecklas efter börsintroduktionen.

    http://pernillabredolt.com

    • Anonym

      Raset för Teliaaktien kommer plötsligt att te sig som ett under av lönsamhet………………………….när raset (95%?) av Facebook-aktien kommer (så där 1 månad efter introduktionen)…………..

  • http://profiles.google.com/perrainer Per Karlsson

    Förstår inte varför folk vill investera i Facebook när det finns betydligt intressantare och lönsammare investeringar att göra men antagligen har de blivit starstruck.

  • http://ingsoc.eu/ Henry Rouhivuori

    Hajarna har tittat på möjliga utfallskurvor. Går den att blanka?!

  • http://openid.anonymity.com/2y7YRu5u Rune Berg

    Detta är nästa Framfab – initialt kommer spekulation att driva upp kursen något enormt. När sedan Facebook inte presterar de vinster som behövs kommer rekylen att bli enorm.
    Då Facebook inte bygger på mycket mer än hype så räcker det med att en ny tjänst blir populär för att knäcka dem. Det lär hända inom en 5-årsperiod.

    • Anonym

       Instämmer, det tar nog något år emedans börshajarna hissar kursen till skyarna. Som vanligt kommer hajarna, som idag i princip är likställda med insiders hoppa av tåget i tid, emedans pöbeln står kvar med total förlust och återigen en långnäsa.

      Magkänslan är att facebook börjar tappa hype-faktorn, tycker många på jobbet har lagt ner fejan och bara sporadiskt någon gång i månaden kollar lite slött vad som hänt. På det användarbeteendet går det inte att sälja tjänster och tjäna pengar.

      Fermenta, bo.com, Framfab … mm … det finns några riktigt fina repriser att hämta från historien ;-)

    • Maventwo

      Idag har dock Facebook tagit 14% av annonsmarknaden från etablerade medier.Något som nu kommer att ske för svenska och europeiska medier att Facebook tar annonser från de etablerade medierna.

    • Anonym

      Facebook är mycket, men inte någon hype. Den som säger det är oinitierad. Bara att titta på vilka som använder facebook och hur. Däremot kommer de inte tjäna några stora pengar på facebook. Enda fördelen jag kan se är vissa synergieffekter för företag med andra etablerade tjänster t.ex. microsoft. Aktien kommer säklerligen rusa, och sedan krascha. It-bubblan går igen. 

      • http://openid.anonymity.com/2y7YRu5u Rune Berg

        Facebook är definitivt hype – de är stora enbart för att ”alla andra har det”, inte för att de producerar något speciellt. Det behövs inte mycket för att knuffa till den balansakten, en annan tjänst som kan vara relativt enkel men av någon anledning blir mycket populär.

        • Anonym

          Det är användarna som gör facebook. Inte sidan i sig som är fantastisk. Det har inte funnits någon liknande tjänst någonsin. Alla har facebook. Spelar ingen roll om det är moster eller en vän från Nicaragua. Om inte alla använder samma tjänst blir tjänsten mer eller mindre värdelös. Det räcker inte att de flesta flyttar. Alla måste göra det för att det ska bli ett alternativ överhuvudtaget. Google har försökt och misslyckats kapitalt, trots sin dominerande ställning för övrigt. Tror många äldre (50+) inte riktigt förstår vilket nav facebook är i väldigt många ungas liv. 

          • http://openid.anonymity.com/2y7YRu5u Rune Berg

            Jo det var ungefär det jag sade. Men den tjänsten måste inte vara just Facebook vilket är dess svaghet. Man använder den för att ”alla andra har det” men många blir allt mer medvetna om integritetsproblematiken med Facebook och många har börjat tröttna på dem. Jag tror att ”brand loyalty” är mycket lågt bland FB-användare, om det kommer en alternativ tjänst så har folk inga problem att byta. Här finns förvisso en problematik med kritisk massa vilket är G+ problem idag. Man vill inte byta så länge alla andra ligger kvar på den gamla tjänsten. Det kan man dock komma över om man lyckas ta fram en attraktiv USP.
            Jag skulle till exempel kunna tänka mig att Apple tar fram en egen FB-klon och rullar ut den på sina iPhones. En bättre integration på iPhone skulle få många att byta, och då det finns många iPhone-användare kommer man snabbt upp i kritisk massa. En sådan tjänst skulle i sin tur vara drivande för försäljningen av iPhones.
            Man kan jämföra ICQ vs MSN – ICQ var länge kungen av Instant Messaging – tills Microsoft rullade ut MSN som en del av Windows.

          • Anonym

            Ingenting är omöjlgt. Tror dock facebook kommer vara kung på tronen iallafall en genaration till. Om alla ungdomar bojkottar facebook och väljer t.ex. g+ kan facebook vara hotat. Finns inte några som helst tendenser till det dock. Integritet kan vara ett problem. Men när konkurrenterna är ännu värre är det ingen fara. Msn/icq , i slutet på 90-talet var ms totalt dominant. Säkert minst 95% av hemmaanvändarna. De ersatte en enkel men utbredd tjänst med en likadan. Icq kan väl snarare jämföras med twitter idag. Ms har inte samma dominans idag. Säkert hälften av mina vänner har mac. Största hotet mot facebook är väl om de gör om den till betaltjänst eller liknande. 

  • Pingback: Människovärdet « Lars Nilsson Esq.

  • Maventwo

    Med Facebooks etablering i Luleå så kommer Facebook också ta alltmer av annonsmarknaden i Sverige och i europa kommande år.Idag har Facebook tagit 14% av annonsmarknaden i USA enligt PEWtrust kartläggning av medier i USA.

  • Alban G

    Kommer facebook aktien att vara tillgänglig för alla eller bara vissa. Isåfall kommer man kuna köpa den via svenska mäklare.

  • Pingback: Facebooks utmaning: Övertyga om skyhöga priset | Wall Street-bloggen | SvD

  • Pingback: seo services

SvD Börsforum

”Tror du att du är fattigare än du är?”

aktuellt

Stor skillnad i Sverige och i USA.

Webb-tv

Tips: Så får du lönen att räcka över jul

klappjakt

SvD:s reporter varnar för lån.

Indiskas arvtagerska
satsar på Tyskland

porträtt

Klädimperiet ger sig ut i Europa.

FI:s rejäla känga till bankerna om räntan

"Är de rädda att kunderna ska förvirras?"

”Positiv prognos bakom Nuonköp”

Vattenfalls Ingrid Bonde på SvD Financial Forum.

Läskjätten Coca-Cola satsar på mjölk

dryck

Blir dubbelt så dyr som vanlig mjölk.