Annons
X

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Årets mest förväntade notering närmar sig.

Och nu har Facebook, som väntas kliva in på börsen den 17 maj, uppdaterat sin börsansökan hos finansinspektionen.

Inte bara framkommer det att vinsten minskar utan även att slutnotan för Instagram landade något högre än vad som tidigare sagts.

Under det första kvartalet 2012 ska företaget, som tidigare idag köpte patent av Microsoft för en halv miljard dollar, ha dragit in 1058 miljoner dollar.

Merparten av summan, 872 miljoner dollar, ska ha kommit från annonsförsäljningen. Det är visserligen mindre än under fjolårets fjärde kvartal då annonspengar för ett värde om 943 miljoner dollar strömmade till företaget. Men det är också ett kraftigt lyft jämfört med första kvartalet 2011 då annonsintäkterna landade på 673 miljoner dollar. Totalt landade intäkterna då på 731 miljoner dollar.

Samtidigt framkommer dock att vinsten för det första kvartalet 2012, jämfört med ett år tidigare, sjönk med 12 procent till 205 miljoner dollar.

Det är inte mycket pengar för ett företag som väntas stå för den största noteringen någonsin. Totalt spås företaget hämta in 5 miljarder dollar när det kliver in på Nasdaq-börsen, vilket nu också har bekräftas.

Men kommer den minskade vinsten att oroa investerarna?

Inte ett dugg, skulle jag tro.

Facebook är extremt hett. Alla – och då menar jag alla från skoputsaren inne på Goldman Sachs till företagsledare inom kemikaliebranschen – vill ta del av de aktier som släpps vid noteringen.

Förväntningarna kretsar förstås kring att Facebook mer eller mindre kommer att upprepa nätverkssajten Linkedins bedrift. När det klev in på börsen i fjol rusade aktien 109 procent. Många var dock kritiska och menade att noteringspriset var för lågt satt, nästintill att det handlade om lureri från de banker som fått i uppdrag att sköta noteringen.

Den feber som då rådde kommer att överträffas med råge när det kommer till Facebook.

I noteringsansökan framkommer också att Facebook betalade något mer än vad som tidigare sagts för bildapplikationsföretaget Instagram. Totalt lade man 1,1 miljarder dollar för företaget, som aldrig har gjort vinst. 300 miljoner dollar betalades i kontanter, resten i form av 23 miljoner aktier till ett värde om 30:89 dollar per styck.

Andra intressanta siffror visar att Facebook nu säger sig ha 901 miljoner aktiva användare varje månad. I den senaste noteringsansökan sade man sig ha 845 miljoner aktiva användare, men medgav senare att omkring 10 procent av dem inte ens existerade.

Om vi för enkelhetens skull säger att Facebook får ett börsvärde om 100 miljarder dollar innebär det att varje användare är nu värd cirka 630 kronor. Innan dagens siffror offentliggjordes låg beräkningarna på ett värde om 820 kronor per användare.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter