Annons
X

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Bara 18 månader efter att det avnoterats är Burger King redo för sin återkomst på börsen.

Genom att hamburgerkedjans huvudägare, investmentbolaget 3G Capital, säljer 29 procent av aktierna till brittiska Justice Holdings för 1,4 miljarder dollar är det tänkt att vägen inom kort ska ligga öppen för en nynotering på New York-börsen.

Beskedet kommer bara en dag efter att Burger King förklarat att man kommer att se över sin meny för att locka kunder – ett drag man knappast är ensamt om att göra.

Den amerikanska snabbmatsindustrin har under de senaste åren fått se flera utmanare försöka ta marknadsandelar, och faktiskt lyckas. Delvis på grund av något mer hälsosamma alternativ och en ”piggare meny”, vilket fått bjässarna att agera.

Där finns visserligen utmanare i form av snabbmatskedjor som privatägda Five Guys (hamburgare) och Buffalo Wild Wings (kycklingvingar). Men framför allt kommer den tyngsta konkurrensen till jättar som McDonalds, Wendys och Burger King från mextex-kedjan Chipotle.

Företaget grundades 1993 och det dröjde faktiskt inte länge innan McDonalds började intressera sig för dess affärer. Blott tre år senare tog nämligen hamburgerföretaget en stor ägarpost i företaget, som man gjorde sig av med 2006. Det var också samma år som Chipotle gick publikt. Då hade man cirka 500 företag.

Succén och expansionen har sedan dess varit omedelbar. Enbart under fjärde kvartalet 2011 slog man upp 67 nya restauranger för att nu ha omkring 1250 i USA, Kanada och England. Med en väldigt hög expansionstakt och ett koncept som ständigt lockar nya kunder har företaget börjat omnämnas med allt mer respekt inom såväl branschen som på Wall Street. Aktien har rusat under de senaste åren – plus 54 procent på ett års tid samt plus närmare 600 procent på de senaste fem åren.

Att Burger King är pressat över utvecklingen på snabbmatsmarknaden är tydligt. Företaget lär ha skakats om rätt rejält när det under förra månaden stod klart att Wendys faktiskt passerat dem i den amerikanska restaurangtoppen. Och det trots att Wendys, som nu enbart ligger efter McDonalds i storlek, har mycket färre restauranger än Burger King. Fyra och femma på restaurangtoppen, som baseras på försäljning, är för övrigt Subway respektive Starbucks.

Senast Burger King gick publikt var 2006 då Goldman Sachs, TGP och Mitt Romney-kopplade Bain Capital tidigare hade köpt företaget för 1,6 miljarder dollar. Företaget såldes till 3G Capital 2010 för 3,3 miljarder dollar.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter