Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Förväntningarna låg på ett noteringspris på 16-18 dollar per aktie. Men när Groupon slutligen gjorde debut på Nasdaq OMX idag skrevs introduceringspriset till 20 dollar – något som värderar det ifrågasatta företaget till 12,7 miljarder dollar. Groupon hämtar in 700 miljoner dollar genom börspremiären.

Aktien, som gick publikt 75 minuter efter ordinarie börsöppning, öppnade med ett rejält lyft – plus 45 procent efter 15 minuter. Cirka tre timmar hade aktien fallit något till plus 40 procent.

I noteringen säljer Groupon, vars affärsidé är att mejla ut rabattkuponger, totalt 35 miljoner aktier. Det är 5 miljoner mer än vad som tidigare har sagts men motsvarar bara cirka 5 procent av företaget. Noteringen är den minsta som ett företag värderat över 200 miljoner dollar har gjort på minst tio år.

Det är också här som svaret finns till varför Groupon just sticker iväg på börsen idag, enligt analytiker som pekar på att det begränsade antalet aktier skruvar upp trycket till en nivå som dock inte spås kommer hålla i sig. På längre sikt är det många som bedömer Groupon som ett tveksamt innehav.

Turbulensen har varit stor kring Groupon ända sedan it-företaget offentliggjorde sina planer om att börsnoteras. Det har bland annat fått kritik för att ha brutit mot den tysta period som råder inför en notering samt tvingats justera i bokföringen sedan det redovisat felaktigt. Efter revideringen minskade Groupons intäkter med hälften för första halvan av 2011 – från 1,5 miljarder dollar till 688 miljoner dollar.

Sedan tidigare finns också en stor skepsis mot bolagets ekonomi i stort. Företaget har tagit in 1,1 miljarder dollar i riskkapital men pengarna har spenderats i en hisnande fart. Groupon har valt att ösa pengar på såväl marknadsföring som att bygga ut personalstyrkan. Trots att det bara har existerat i tre års tid har it-företaget nu mer än 7000 anställda.

Under 2010 drog Groupon in 713 miljoner dollar men visade i slutändan upp en förlust på 420 miljoner. Under årets tre första kvartal skrevs förlusten till 214 miljoner dollar, visar de papper som Groupon har lämnat in för noteringen. Samtidigt ska bolaget ha skulder på 466 miljoner dollar.

Det har dessutom svårt att locka kunder. Trots att det har 143 miljoner registrerade användare har enbart 20 procent har någon gång använt en kupong. Av dessa har 16 procent nyttjat mer än en kupong.

Den 30 september hade företaget sålt 93,6 miljoner kuponger. Groupon tar cirka 30–50 procent av försäljningspriset för att låta ett företag annonsera via tjänsten.

Groupon är den högst värderade noteringen sedan Google gick publikt 2004 för 23,1 miljarder dollar.

Tidigare i år har bland annat nätverkssajten LinkedIn gått publikt. Efter att ha noterats på 45 dollar lyfte aktien med 109 procent under första handelsdagen. Idag handlas LinkedIn för 80 dollar. Aktien sjönk 9 procent igår sedan företaget meddelat att det ska sälja ytterligare aktier. Vid debuten lämnade LinkedIn ut 8,3 procent av företagets aktier till marknaden.

– Ända sedan LinkedIn gick publikt i maj så är det här den mest bevakade noteringen. Om Groupon presterar väl så kommer det att skapa lite förväntan igen på börsmarknaden, säger Lee Simmons, noteringsspecialist på Dun & Bradstreet, i ett uttalande.

Fler bloggar