X
Annons
X

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Efter att ha skrinlagt sin notering på grund av det frostiga ekonomiska klimatet är hajpade Groupon slutligen redo att göra allvar av sina tankar om att gå publikt.

En fråga sysselsätter dock Wall Street inför fredagens börspremiär:

Sker noteringen för att företaget självt vill – eller för att det är tvingat?

Groupon och dess vd Andrew Mason pekar givetvis ivrigt på det förstnämnda. De pengar – cirka 540 miljoner dollar – som nätkupongjätten förväntas dra in kommer inte ens att behöva röras under ett års tid.

Analytiker, finanshus och marknadskännare är av en annan åsikt.

Visserligen ruvar Groupon på 244 miljoner dollar i rena pengar, men bokföringen är en illröd skapelse som knappast imponerar där förlusterna är stora, tillväxten svag och hälften av trafiken försvann under förra månaden.

Pengarna som tas in genom noteringen behövas snarare för att stabilisera Groupon, hävdar kritikerna. De ställer sig dessutom frågande till företagets höga värdering på 11 miljarder dollar, trots att det är mindre än hälften av de summor som omnämndes under den värsta hajpen.

”Det kommer att komma många fler noteringar med företag som har större lönsamhet än Groupon. De kommer att vara klokare investeringar. Ge Groupon tid att förtjäna sin höga värdering”, skriver exempelvis Sucharita Mulpuru, analytiker hos Forrester Research, i ett mejl.

Groupon, som bildades 2008 i Chicago, har aldrig visat plussiffror. Och under årets första nio månader gjorde företaget en förlust på 214 miljoner dollar. I dagsläget har det dessutom att hantera skulder på 466 miljoner dollar till sina återförsäljare, rapporterar Bloombergs.

Totalt har kupongföretaget tagit in hela 1,1 miljarder dollar från riskkapitalister. 85 procent av det har ledningen satt sprätt på. En stor del av utgifterna ligger på den extremt stora personalstyrkan (över 7000 personer) och marknadsföring (613 miljoner dollar under årets tre första kvartal) – två poster som också omgärdas av frågetecken då de anses rymma allt för höga siffror.

Företaget kommer att sälja 4,7 procent av sina aktier på torsdag. Det är för övrigt den lägsta andelen som ett nytt börsföretag som är värderat över 200 miljoner dollar lämnat till marknaden sedan åtminstone millennieskiftet.

Aktierna väntas i dagsläget gå för 16-18 dollar styck, men det är ett pris som mycket väl kan komma att skruvas upp. Noteringen väntas alltså innebära att Groupon ges ett börsvärde på cirka 11 miljarder dollar, vilket är fem gånger så högt som de förväntade inkomsterna för 2012. Det kan för övrigt jämföras med Microsoft och Amazon som värderas till 2,9 respektive 1,5 gånger så högt som de förväntade inkomsterna.

Den excentriske tv-experten Jim Cramer är en av alla som menar att företagets värdering är alldeles för hög, att siffrorna är uppiffade inför noteringen. Det är en åsikt som Ken Sena, analytiker på Evercore, stämmer in i och resonerar att företaget snarare borde värderas till mellan 8-10 miljarder dollar.

Ansedda tidningen Barron hissar också många varningsflaggor kring Groupon och avråder investerare att hoppa på tåget.

Barron pekar bland annat på att intäkterna sjunker för Groupon, att företaget gör stora förluster och att det utmanas från konkurrenter som Google. Att Groupon eventuellt kommer att höja priset på aktierna som släpps till marknaden handlar ”enbart om att mjölka ut noteringen allt vad det går” och inte något alls med ”företagets strategiska plan”.

Därtill har Groupon omgärdats av turbulens. Nyligen stämdes det av företagets egna anställda för att inte ha betalat tre års övertidsersättning, dessutom fajtas det med en stämning om hantering av sökordsmarkndsföring.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter