Annons

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Intressanta tider nu, minsann.

Igår såldes MySpace för 35 miljoner dollar till Specific Media. Företaget, som en gång i tiden värderades till 1 miljard dollar, köptes 2005 av NewsCorp i vad som måste vara en av världens sämsta affärer någonsin. Då, för sex år sedan, slängde Rupert Murdochs bolag upp 580 miljoner dollar – och det för ett företag som sedan dess har stött på en mördande konkurrens från främst Facebook.

I mars tvingades musiksajten publicera statistik som visade att den enbart hade 36,1 miljoner användare – att jämföra med 76,3 miljoner användare från toppnoteringen i oktober 2008. Inga stora siffror kan tyckas om man jämför med Facebook – som enligt uppgifter har mer än 600 miljoner aktiva användare världen över – men är ändå anmärkningsvärt.

Med tanke på att annonsaffärerna dessutom har varit något av en katastrof en längre tid för MySpace så kanske det är gott nog med den check som Specific Media har fått skriva under. Företaget är ju vare sig hett eller sitter på en särskilt ljusnande framtid för tillfället, oavsett om Justin Timberlake nu kliver in för att försöka rädda det.

Att ett företag inte går bra är dock inget skäl för att ha ett lågt värde, det har de senaste månaderna visat oss.

Ett exempel är Groupon som nyligen ansökte om att få noteras på börsen. Företaget sitter på en anställningsskara om 7000 personer (MySpace har 400, som ska minskas till hälften efter affären…) och har sedan starten 2008 redovisat mer än 540 miljoner dollar i förluster. Hela 77 procent av den summan uppkom under fjolåret. Likväl värderas Groupon till omkring 25 miljarder dollar.

Ett annat företag som har ett värde som många tycker om att ifrågasätta är Zynga, som enligt uppgifter kommer att lämna in sina noteringspapper idag.

Företaget, som bland annat står bakom spel som Farmville på Facebook, förväntas sälja 10 procent av aktierna för att dra in 2 miljarder dollar. Det värderar alltså det it-hajpade bolaget till 20 miljarder dollar. Ska vi se någon trend i tidigare noteringar är det dock inte omöjligt att värderingen trissas upp ju närmare vi kommer själva noteringen.

Att Zynga ansöker om att få ta sig in på börsen kommer också ge oss möjlighet att titta närmare på företagets siffror, än så länge hyfsat dolda i dunkel. Eventuellt kan detaljerna som redovisas också ge någon form av inblick i Facebooks bokföring, då de båda företagen har ett tätt samarbete.

Att Zynga kan dra in pengar och bli ett framgångsrikt börsföretag är analytikern Paul Verna övertygad om. Han menar att företaget därmed också skiljer sig från tidigare noteringar som LinkedIn och Pandora.

– Zynga är bättre på att göra pengar än något annat socialt medieföretag som har gått in på börsen, däribland LinkedIn och Pandora. De företagen har knappast gjort några pengar alls. Det är ingen slump att Zynga och Facebook har gått hand i hand. De gör båda pengar, säger han till en branschtidning.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter