Annons

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Groupon har slutligen ansökt om att ta sig in på börsen i förhoppning om att dra in 750 miljoner dollar. Det intressanta med det är inte bara att vi får början till slutet på en av årets mest upphaussade noteringar – det är dessutom att vi får skåda företagets siffror.

Och vilka siffror sedan…

Med noteringspappren framför oss står det nämligen helt klart varför företaget i flera omgångar har tvingats gå omkring med den stora kollekthåven bland investerarna.

Innan vi tittar närmare på de röda siffrorna ska vi dock notera att Groupon är ett företag i tillväxt. Under årets första kvartal drog det, enligt noteringsdokumentet, in 645 miljoner dollar vilket är 1366 procent högre än under samma period 2010.

Men likväl – Groupon är inget annat än en total förlustmaskin. Och det med en affärsidé som är så enkel att kopiera att det redan har fått 482 imitatörer/konkurrenter. Att en av dessa ska kunna knäcka Groupon framöver är knappast en högoddsare.

Sedan 2008 har Groupon gjort förluster på 540 miljoner dollar. Och hela 420 miljoner dollar kom under fjolåret då företaget redovisade 713 miljoner i intäkter. Enligt USA Today har Groupon sålt 70 miljoner kuponger sedan starten 2008. Det gör att varje annons sedan 2008 har varit en förlustaffär på 7:72 dollar.

Så vad spenderar företaget pengar på?

För det första hade Groupon 37 anställda för cirka två år sedan – idag har det mer än 7000. Och en sådan personalstyrka kommer knappast gratis. Det stannar dock inte där utan företaget ska enligt dokumentet anställa ”en betydande mängd fler personer under 2011”.

”Om vi inte lyckas attrahera, anställa och integrera fantastisk personal, eller behålla och motivera vår existerande personal, kan vi vara oförmögna att växa tillräckligt”, skriver företaget.

(Bonusläsning: Groupons personalstyrka består bland annat av komiker och skådespelare)

För det andra har Groupon en annonsavdelning som tycks ha fria tyglar. Totalsumman under 2010 uppgick till 241 miljoner dollar och redan under de första tre månaderna i år har kupongföretaget spenderat hela 180 miljoner dollar på nätannonser. Företaget självt menar att det stora pengaflödet är del av en väldigt genomtänkt strategi och knappast borde skapa någon oro över en framtida lönsamhet.

För all den summa pengar som läggs på annonser lyckas Groupon dock knappast locka till sig några extremt stora mängder kunder. I slutet av förra kvartalet hade it-företaget 83 miljoner prenumeranter. Antalet unika kunder som faktiskt utnyttjade någon av de kuponger som företaget erbjuder uppgick mellan 2009-Q1 2011 till blott 15,8 miljoner.

Att den amerikanska affärspressen idag fylls av skeptiska kommentarer kring såväl Groupons lönsamhet som hur aptitligt det kommer att vara bland investerarna är därmed förståeligt. Och inte ens Groupon självt verkar självsäkra om sin framtida lönsamhet.

Så här skriver det i noteringsdokumentet:

– Vi kan inte vara övertygade om att vi kommer kunna behålla eller öka lönsamheten på en kvartals- eller årlig basis.

Vilken lönsamhet, undrar många?

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter