Annons

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

De hade siktet inställt på 90 miljarder dollar men fick sänka det till 70.

Likväl är det många som anser att den summan är alldeles för hög för ett bolag som ännu har att nå börsen.

Det handlar – förstås – om Facebook där investerare och anställda nu ska ha gjort gemensam sak och uttalat att de vill sälja andelar i företaget för upp till 1 miljard dollar. Priset som satts skulle enligt uppgifter innebära att den sociala mediesajten värderas högre än Time Warner och NewsCorp – tillsammans.

Ett av skälen till försäljningsförsöket stavas givetvis cash – man vill plocka hem pengar på en redan fenomenal investering. Ett annat är, enligt uppgifter, oron för att bubblan för sociala medier håller på att spricka.

Ni som läser den här bloggen regelbundet vet att vi har målat upp farhågor för det under en längre tid, att företag som Twitter, Groupon och Zynga är värderade till helt sanslösa höga nivåer. Warren Buffett är bara en av många som har stämt in. Och om aktierna säljs och Facebook faktiskt värderas till 70 miljarder dollar kan vi utan tvekan klottra ned företaget på samma varningslista, kanske till och med dra ett par extra streck under dess namn för att betona allvaret i saken. Under de första nio månaderna 2010 gjorde den sociala mediesajten en vinst på 355 miljoner dollar på intäkter om 1,2 miljarder dollar.

– Med nuvarande värdering är det väldigt svårt att försvara ett sådant högt pris, instämmer Sumeet Jain på riskkapitalfirman CMEA Capital som har god insyn i Facebook.

Noteras i sammanhanget ska att Facebook under årets första dagar drog in 500 miljoner dollar från Goldman Sachs och Digital Sky Technologies och vilket då värderade företaget till 50 miljarder dollar.

Nu värderas Facebook alltså till 70 miljarder dollar, eller cirka 420 miljarder kronor. Det är en ökning med 40 procent på bara ett fåtal månader. Och bara för att sätta i lite perspektiv med något som vi alla kan relatera till – den nya värderingen motsvarar 1866 Zlatan om försäljningspriset ligger fast på de 225 miljoner kronor som det kostade när han gick från Barcelona till Milan.

Nyheten kommer samma dag som det står klart att NewsCorp slutligen gör ett av årets mest väntade drag och slänger ut MySpace till försäljning.

Dess pris?

100 miljoner dollar, eller cirka 600 miljoner kronor.

Det är inte ens tre Zlatan.

Rimligare – men å andra sidan lite för billigt, va?

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter