Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Medan Nashville tycktes vara upptaget med att fundera kring hur mycket bensinpriserna kan skjuta i höjden till följd av krisen i Mellanöstern kliar sig Wall Street-folket i huvudet på måndagsmorgonen och undrar om vi nu har sett det allra värsta. Förra veckan var som bekant allt annat än en framgångssaga – exempelvis upplevde S&P500-index sin värsta vecka på närmare fyra månader – och mycket till följd av krisen i Libyen.

Nu sätts förhoppningarna, förutom att oroligheterna lugnar ned sig, att en börsuppgång kan återfinnas i Warren Buffets årliga investerarbrev där han talar om en positiv framtid för den amerikanska ekonomin, arbetslöshetssiffrorna som offentliggörs på fredag och morgondagens tal om ekonomin av Ben Bernanke, ordförande för centralbanken Federal Reserve.

I övrigt – och lite mer intressant i längden – är vad som händer med två av börsens förväntade nykomlingar: Toys’r’Us och Twitter.

Enligt New York Post smider det förstnämnda bolaget nu samman sina sista planer om börsnotering. Denna förväntas ske i april och dra in runt 800 miljoner dollar.

Toys’r’Us, som har mer än 1300 butiker, hade annars först tänkt att börsnoteras i maj 2010, men avbröt då satsningen. Företaget, som togs över av Kohlberg Kravis Roberts, Bain Capital och Vomado Trust för 6,6 miljarder dollar 2005, har en historia fylld av skulder. I slutet av 2009 uppgick dessa till 5 miljarder dollar. Skuldnivån i dagsläget är okänd, men enligt NY Post redovisade Toys’r’Us en nettoförlust på 93 miljoner dollar för det tredje kvartalet, upp från minus 67 miljoner dollar ett år tidigare.

En person med insyn i företaget säger till New York Post:

– Toys’r’Us took more market share from competitors last year than they have in the past 20 years. But I don’t think they were satisfied with how they did on the profit level.

Så vad om Twitter? Jo, det har sedan tidigare rapporterats om att Google och Facebook börjat svassa omkring Twitter för ett möjligt uppköp för 8-10 miljarder dollar. Den som har hängt med vet att jag är skeptisk till den höga prislappen.

Nu värderas företaget till lite mer rimliga (nåja, väl högt ändå, eller?) 4,5 miljarder sedan JP Morgan, via sin fond Digital Growth, uppges vara suget på 10 procent av företaget för 450 miljoner dollar. Det är ännu okänt om JP Morgan kommer att göra en direktinvestering eller köpa ut existerande investerare, så också när affären kan vara avslutad.

JP Morgans fond Digital Growth startade upp i februari i syfte att ge investerare med välfyllda plånböcker möjligheten att investera i snabbväxare som Facebook. Sedan tidigare har Goldman Sachs startat upp en liknande fond. Facebook, som i dagsläget värderas till 70 miljarder dollar, har JP Morgan Digital Growth dock valt att avstå ifrån att investera i eftersom det anses vara alldeles för dyrt. Goldman Sachs klev in med 1,5 miljarder dollar i Facebook i januari.

De skyhöga prislapparna har inte bara fått analytiker och experter att prata om att vi kan ha en ny it-bubbla framför oss utan även om att investeringsbjässarna är alldeles för sent ute för att göra ett kap. It-festen 2.0 har redan kickat igång, skurit upp tårtan och håller nu på att stampa sönder ballongerna innan de sista avslutande balladerna ska spelas på dansgolvet och folk lomma hem med tunga huvuden – för investeringsbankerna utan att ha lyckats ragga till sig festens huvudperson i tid.

Så här skriver exempelvis Douglas McIntyre på Daily Finance:

”The JPMorgan move is part of a trend to address a general concern by banks that they are late to the party to invest in Web 2.0 companies, particularly social networks and e-commerce firms. The hard fact the banks must face is that their investments are in later stages of these online companies’ developments, so they are forced to pay higher premiums.

The conventional wisdom, born from the Internet boom and bust in the late 1990s and into 2000 and 2001, is that a similar bubble is well underway. If so, banks could find that their investments are worth nothing in a year or two. But if Facebook and its brethren are the next Googles (GOOG), there will be plenty of returns to go around.”

Fler bloggar