Annons
X
Annons
X

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Det är inte lätt att vara störst, ha en lågprisinriktning och dras med enorma förväntningar.

Fråga bara Walmart.

Världens största företag sett till omsättning fortsätter visserligen att vara en stabil vinstmotor (5,02 miljarder dollar för det fjärde kvartalet, upp från 4,82 miljarder dollar samma kvartal ett år tidigare) och visa upp en imponerande nettointäkt (27 procent upp till följd av kostnadsbesparingar och stark försäljning utomlands) men när det kommer till just Walmart är det inte nog.

Skälet stavas USA – hemmaplanen som överskuggar det mesta.

För sjunde kvartalet i rad sjönk nämligen intäkterna i landet för detaljhandelsbjässen. Det har fått frågorna att stå som spö i backen om företaget kommer att lyckas vända på verksamheten i landet eller inte. De mest pessimistiska experterna menar att bolaget har haft sin högtid, medan andra ber om mer tålamod – vändningen kommer att komma så småningom.

Men att Walmart inte lyckats behärska krisen bättre, och särskilt inte ens under jultider som ju det fjärde kvartalet rymmer, oroar de flesta. När USA nu slutligen konsumerar igen är förväntningarna på företaget nämligen en enda sak -det ska upp, upp, upp!

Och det där lyftet, ja det lyser alltså med sin frånvaro.

Branschanalytiker tvingas istället konstatera att konsumenter som vanligtvis köpte lite dyrare varor innan krisen men sedan blev konsumenter på Walmart, nu har övergett handelstemplen och återgått till att slänga upp mer pengar på sina inköp i ”de lite finare butikerna”. Samtidigt har de mindre bemedlade, och som ännu inte riktigt känt av uppsvinget i USA, inte kunnat shoppa i särskilt mycket större utsträckning för att kunna dra upp försäljningssiffrorna. Istället har denna grupp fortsatt att vara trogna så kallade 1 dollar-stores.

Ett skäl till problemet återfinns i att Walmart strax innan krisen bröt ut beslutade sig för att överge sin slogan om ”Everyday Low Prices” för att istället rabattera vissa varor temporärt. Det, menar analytikerna, har fått kunderna att känna sig förvirrade och högst osäkra på om Walmart fortfarande faktiskt har de bästa priserna.

Walmart uppger nu att de ska se över sin annonsering, vilken sett i rena pengar för tillfället är rätt enorm. Bolaget spenderar enligt egna uppgifter 66 miljoner dollar på annonser i USA – per dag.

Och nej, eftersom läsare brukar mejla och undra så är inte det någon felskrivning.

Företagets aktie föll omkring 4 procent i den inledande handeln igår. Slänger man upp Walmart i en jämförelse med S&P500-index får man en underpresterande aktie som visserligen hänger med i svängarna men knappast gör det på samma höga nivå.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter