Mikael Mölstad
Systembolagets vägar är spännande. Som detaljhandelsmonopol har Systembolaget unika möjligheter att styra och ställa som de vill. Ibland värnar de dryckeskulturen och vill att vi ska dricka bättre. Ibland agerar de för miljön. Ofta handlar det om att vi ska lockas dricka mindre.
Just nu pågår en kampanj för att vi ska dricka mer vin på PET-flaska – det vill säga en plastflaska gjord för att tåla vin. Ett led i detta är att erbjuda boxviner i dessa lätta plastbuteljer. Den 1 oktober kommer fyra boxviner på PET-flaska: Candidato Tempranillo, Chill Out Lakes Shiraz, Las Moras Reserva Chardonnay och Wildboar’s Rock Riesling.
Fyra nya PET-flaskor lanserar 1 oktober – då finns det 16 röda och nio vita i denna förpackningstyp.
Genom att köpa dessa viner i mindre förpackningar ska vi lockas dricka mindre. Petflaskor är också bättre än glasflaskor för miljön – det väger mindre och går inte sönder. Så långt är allt bra.
Men de är inte bättre än boxar ur miljösynvinkel. Och det stora problemet är tyvärr att de inte är speciellt omtyckta. Det känns plastigt och billigt. Som kontrast kan påpekas att tunga glasflaskor säljer bra då många tror att vinet är bättre i dessa maffiga buteljer. Det är inte lätt för Systembolaget.
En annat problem är att de kommande PET-flaskorna är 50-60 kronor dyrare än motsvarande mängd vin i box. Det kommer många säkert snabbt att räkna ut.
Frågan är: vill vi köpa vin i PET-flaskor?