Mikael Mölstad
Det blir tufft för en trotjänare att kämpa sig kvar. Under våren har jag skrivit om Parador flera gånger. Detta var ju märket som öppnade vindörrarna för många öldrickare och groggdrickare på 1970-talet. Dessa nya vindrickare slog sig sedan på både dyrare och bättre buteljer.
Nu kommer en ny tappning av Paradorvinet – och kanske en sista vädjan innan den vandrar in i evighetens vinkällare. Importören finländska Altia hoppas nu att vinet kan ta sig ur sortimentsgrupp T9.
Eller som det skriver i ett pressmeddelande: ”denna nya tappning blir ett eldtest för att se om Parador får bibehålla sin plats i sortimentet. Vill man som konsument ha kvar Parador handlar det om – köp nu eller förlora den för alltid”. Dramatiskt läge alltså.
Det blir tufft för Parador att överleva. Ska en ny tappning rädda vinet kvar på Systembolaget?
I sortimentsgrupp T9 hamnar storsäljarna innan de tas ur distribution på grund av för låg försäljning. Men dit kommer också förhoppningsfulla nykomlingar från Beställningssortimenet. Det är viner som blivit populära och därför kommer in i T9 där det finns möjlighet för butiksföreståndaren att ha vinet på hyllan där det finns efterfrågan.
Den nya tappningen av Parador uppges vara lika frisk, bärig, mjuk och med viss sötma som tidigare. Den lämpar sig, enligt importören, till asiatiska rätter. Men även till kyckling eller som sällskapsvin.
Just nu finns Parador bara på hyllan i sju butiker mot 39 butiker i veckan efter påsk. De trogna kunderna finns i södra Sverige. Fast den har också sålts i stora mängder till norrmän, konstaterar jag, när jag ser statistik från Strömstad, Årjäng och Charlottenberg.
Den låga butikstäckningen nu kan bero på att den nya tappningen är på väg in.
Ska Parador överleva? Jag följer kampen med spänning.