Mikael Mölstad
Vår käraste monopol uppgraderar sin kommunikation. Sedan ett år har det varit på gång med en ny webb för Systembolaget. Du har säkert inte blivit gråhårig på grund av det – men för oss som jobbar i branschen har det varit en lång väntan. I tisdags skulle den till slut premiärköras – men nej, det blev uppskjutet igen. Nu är det i alla fal dags. På tisdag den 22 februari kan du kolla in den nya systembolaget.se.
Så här ser den nya startsidan ut på tisdag den 22 februari.
Vad är det då som är nytt? Ja, framför allt är det hela söksystemet som är annorlunda. Du söker dig i realtid framåt till en snävare och snävare sökning, tills de har nått fram till den sökning du önskar. Bland träffarna finns sedan alla viner på en lista – även de som bara finns i det så kallade beställningssortimenet. De kallas nu e-beställningsviner och vinerna kan beställas direkt på sajten. Nytt är också att alla produktsidor har ett foto på förpackningen. Det är riktigt bra. Det är också bra med den nya kartfunktionen där du ser varifrån vinet kommer. Vill du se några hemliga bilder på systembolaget nya webb så finns de här.