Annons

Världenbloggen

Karin Henriksson

Karin Henriksson

WASHINGTON Nyspråket har utvidgats. En varuhusdirektör pratar nu om ”gästerna” som, får man anta, liksom hälsar på i butiken och som då bör möta en stimulerande miljö.

Allt i enlighet med att ”arbetare” numera är ”team members” och ”personal” kallas ”human resources”.

Det handlar (nästan) bara om shopping idag, Black Friday, med intressanta inblickar i den amerikanska ekonomin och psykologin. Det andra ordet för dagen är nämligen ”deals” – bra affär, vrakfynd etc. och den mest förvånande repliken:

– The deals weren’t worth it, sa en ung tjej som köat hela natten och som antydde att det nog var sista gången hon utsatte sig för detta.

Naturligtvis försöker pressade amerikaner att köpa billiga varor på superreaorna under den pågående Thanksgiving-helgen men där finns också inslag av sport och underhållning – och funderingar kring vad det betyder att de alltid prismedvetna amerikanska konsumenterna får hjälp av internet att jämföra erbjudandena.

Ekonomikanalen CNBC följer detaljhandeln hela dagen och det var där varuhusdirektören i Minneapolis talade om ”gäster” istället för kunder.

Och, jodå, det förekommer rapporter om köpprotester men de drunknar mestadel. Dock kostade  Patagonia på sig en helsidesannons i New York Times med budskapet Köp inte denna jacka, följd av upplysningar om alla råvaruresurser som krävts (här mer om ett plaggs fotspår). Intressant nog kan noteras att det inte förekommer minsta rabatterbjudande på denna exklusiva kedjas webbsida, vilket tycks bekräfta 99-1-teserna idag om att välbeställda konsumenter inte behöver bry sig om priserna och sålunda öppnar lyxvaruhusen först i normal tid i helgen.