Annons
X

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Årets första veckorapport över vad som söks mest på SvD.se toppas av ett oväntat ord: fasta. Det är ett ord med flera betydelser ex ”ta fasta på”, fasta förbindelser tv-avgifter mm, och som fasta i betydelsen avstå mat under en period. Orden på söktoppen brukar vara med specifika som en viss skribent eller ett visst begrepp eller varumärke.

Varför sökte då våra läsare så intensivt efter fasta. Svaret ges i nummer två på söktoppen: Okinawa. Det är den japanska ö som är känd för att invånarna når en osedvanligt hög medelålder.

I flera artiklar i samband med SvD-skribenten Henrik Ennarts uppmärksammade bok Åldrandets gåta – vetenskapen som förlänger ditt liv, har han berört hälsoeffekterna med fasta.

SvD-läsarna är uppenbart intresserade av hälsa och ett långt liv. Men om det är åldrande läsare som känner sig berörda eller yngre som vill förlänga sina livsdagar, kan vi inte se i statistiken.

Topplistan för perioden 11-17 januari över mest sökta ord på SvD.se.

  1. fasta
  2. okinawa
  3. lokko
  4. berglin
  5. java
  6. dick harrison
  7. röda korset
  8. berglins
  9. boränta* or räntekartan*
  10. dödsannonser

 

 

Senaste inläggen

Johan Silfversten Bergman

Förra veckan lanserade vi Svenska Dagbladets nya mobilsajt. Det har varit en fantastiskt roligt projekt och jag tänkte presentera några delar av vår redesign lite närmare här. Har du synpunkter på den nya sajten, hejarop eller burop, så får du gärna fylla i ett enkelt formulär som du hittar här.

Utvecklingsteamet som jobbat med sajten är Calle Österlind, Simon Larsson, Daniel Halldin, Robert Borowiec, Olle Morén, Alexis Fellenius (Oktavilla), Lars Wästfelt (Oktavilla), Johan Simonsson (Mobiletech), Oskar Kungberg (Mobiletech) och projektledare Johan Silfversten Bergman.

 


1) Förstasidan
Den nya sajten har tydligt nyhetsprioriterad förstasida. Det syns vad som är den viktigaste nyheten just nu och vi har också möjlighet att växla upp till en större topp om nyhetsläget kräver så. Under nyhetstoppen följer ett klassisk nyhetslöp där puffar blandas med boxar med senaste nytt, börs, mest läst och servicetjänster som trafik och väder. En bit ned på sidan bryter vi av med ”Nyheter i bilder” där läsaren snabbt kan svepa igenom ett nyhetsblock med bilder och nyhetsklipp.

Längst ned på förstasidan och under alla artiklar kan läsaren också bläddra igenom de senaste nyheterna från SvD:s olika huvudavdelningar. Under artiklarna fungerar ”boxen” egentligen som en komprimerad förstasida. Anpassad både för dem som är mitt inne i en nyhetsloop på sidan och för dem som kommer direkt till en artikel från Facebook eller Google.

2) Huvudsektionerna
Varje huvudsektion fått ett eget sidhuvud och ett utseende som bättre matchar dess innehåll. Nyhetsintensiva avdelningar som Sport har tillexempel fått en snabbare layout än mer featurebetonade Bostad. Den tidigare sajten gjorde ingen större skillnad mellan sektioner och förstasidan vilket gjorde att det ibland var svårt att veta var på sajten man befann sig. Genom att varje artikel numera tillhör en hemsektion blir det lättare för läsaren att navigera tillbaka till sektionen eller upptäcka ämnesrelaterat material under artikeln. Precis som på SvD.se har vi på det här sättet också fått flera sajter i sajten. Alla med egna ”förstasidor” och nyhetsprioriterade löp.

 

3) Form
Vår gamla sajt hade få visuella beröringspunkter med den moderna tidningen Svenska Dagbladet. Färger, typsnitt och namn skilde mobilen från www-sajten och papperstidningen. Vi heter numera även Svenska Dagbladet i mobilen och våra huvudsektioner har fått sina vanliga logotyper. I rubrikerna använder vi SvD:s egna typsnitt Sueca som precis som färgerna känns igen från webb och tidning. Så vitt jag vet vet är vi också den första svenska tidningen som lyfter in sitt egna typsnitt på mobilsajten.

4) Olika innehållstyper
Precis som vi vill att det ska vara tydligt var på sajten läsaren befinner sig vill vi att vårt innehåll ska presenteras på ett tydligt vis. En kolumn ska exempelvis snabbt identifiera sig som just en kolumn och en ledare ska inte se likadan ut som en nyhetsartikel. När det gäller visuellt material som bildspel och webb-tv har vi, precis som på desktopsajten, arbetat med en svart/vit färgskala för att sätta bildmaterialet mer i fokus.

 

5) En mer lättläst sajt
Som många andra mobilsajter var vår gamla mobilsajt stundtals inte helt enkel att läsa. Typsnittet på förstasidan var litet och i artiklarna gick texten nästan ända ut till skärmkanten. För att förbättra läsupplevelsen har vi därför flyttat in marginalerna och bytt ut samtliga typsnitt i brödtext, ingress och rubrik. Redaktörerna kan också välja att variera texterna med flödade citat och faktarutor. Artiklar kan också byggas ut med inrelaterade bildspel, webbtv-klipp eller ”artikelblock” som redaktörerna kan redigera mer på fri hand. Vi anpassar också sajt, bilder och artiklar för de som väljer att läsa med telefonen i landskapsläge. Alla läsare som har en Iphone med en retinaskärm får dessutom speciellt anpassad grafik och högupplösta bilder.

Relaterade länkar till artikeln, större faktarutor och delalänkar har vi placerat längst ned. För att spara laddningstid (och en hela massa requests till Facebook och Twitter) laddas dessa knappar endast när läsaren klickar på dela.

6) Lättare att söka
Den tidigare sökfunktionen var mycket enkel och ganska begränsad. Inför redesignen ville vi därför ta ett större grepp på sajtens sök. Det är nu både möjligt att fritextsöka eller filtrera fram önskat resultat med hjälp av exempelvis nyhetstyp och tidsspann. Sökresultatet uppdateras allt eftersom du lägger till eller tar bort sökbegränsningar. Snabbt, enkelt och snyggt.

 

7) Bättre live
Vi på SvD rapporterar allt mer och allt oftare nyheter live. Därför känns det otroligt roligt att våra uppskattade liverapporter och chattar nu har tagit steget fullt ut i mobilen. Borta är gamla fulfixar och tråkig standardlayout – alla uppdateringar som våra reportrar och redaktörer gör når dig som läsare direkt.

Johan Silfversten Bergman

En stor fördel med en liten utvecklingsgrupp är att sträckan från start till mål oftast är kort. Så var också fallet med en av våra senaste features på SvD.se. En liten enkel knapp för att kopiera en sidas URL. För lite mer än en vecka sedan kom vår utvecklare Simon Larsson till jobbet med den smått fantastiska texten ”Dark Social: We Have the Whole History of the Web Wrong”. Jag ska inte återge den här, läs den själva för det är den värd. Men i korthet handlar det om att det finns social trafik som i princip aldrig noteras i statistiken och som i sin natur är svår att mäta. Denna trafik kan dessutom vara viktigare och större än vad vi tidigare trott.

 

 

Efter att ha diskuterat Alexis C. Madrigals text frågade vi oss därför:

1) Hur kan vi underlätta mörk social spridning?

2) Hur mäter vi och hur lär vi oss mer om mörk social spridning?

Svaret på frågorna mynnade ut i ett par utvecklingsärenden som vi direkt tog tag i under veckans iteration. Det mest tydliga resultatet är knappen som numera finns på SvD:s alla artikelsidor, men vi har även gjort en del förändringar djupare inne i systemen. Förändringar som bland annat kommer hjälpa oss att förstå den mörka sociala spridningen bättre.

Så, en liten knapp med stora ambitioner. Prova den gärna, har du synpunkter eller åsikter står kommentarerna till ditt förfogande.

Ola Henriksson

De första bilarna såg ut som hästvagnar med en påkopplad motor. De första tv-programmen var egentligen filmade radioprogram. Och det är helt naturligt att när vi försöker skapa något nytt så tar vi avstamp i det redan kända.

Så har också nyhetsförmedlingen på internet växt fram ur hur en tidning redigerats. Det faller sig helt naturligt i ett land med högt tidningsläsande, att de första nyhetssajterna såg ut som en lång löpsedel. Däremot är det få sajter i Sverige som lyckats bryta sig loss från denna ursprungliga form. På den mest framgångsrika av dem, Aftonbladet.se, är det tydligt att läsarna fortfarande föredrar hästvagnen framför ett mer specialdesignat motorfordon.

Därför är det uppfriskande att se två exempel på nyhetssajter som bryter ny mark. Först ut var http://beta.usatoday.com. I går lanserades Quartzhttp://qz.com – en helt nystartad ekonomisajt.

 

USA Today, som föddes 1982 är tillsammans med Wall Street Journal den mest spridda tidningen i USA. Som sådan har den också kritiserats för att vara för sval och allmängiltig. Det pågående redesignarbetet gäller både tidningen och de digitala kanalerna. Jag har ännu inte sett den tryckta tidningen. Den omgjorda digitala designen har släppts i en betaversion och den skiljer sig på flera punkter från tidigare sätt att skapa en nyhetssajt.

Det mest slående är det tydligt visuella uttrycket med stora bilder och ett särskilt blädderläge med fullskärmsstora bilder. Artiklarna ”poppar upp” ovanpå sidan och de utnyttjar därmed skärmytan optimalt. Nästa artikel kommer fram genom att man bläddrar åt höger, och här förstår jag inte varför man inte möjliggjort swipe-funktion på ex en Ipad. Det är snyggt och aptitligt men den riktiga nyhetskänslan försvinner lite bland alla bilderna.

Att anpassningen till läsplattorna har varit en ledstjärna i designarbetet syns också tydligt på nya QZ.com. Det är en helt nystartad sajt och chefredaktören Kevin j Delaney beskriver i sin välkomstartikel sajten som ”a new kind of business news offering that is global, digitally native, and designed for the mobile and tablet devices that increasingly dominate our lives. This is version 1.0 of our efforts.”

QZ.com har tagit avstamp i en läsupplevelse tydligt inspirerad av Facebook och Twitter där innehållet förmedlas i en lång ström av texter. Sålunda bläddrar man aldrig till nästa artikel på qz.om utan det dyker hela tiden upp nya artiklar under de gamla.

Annonslösningen är intressant, då det dyker upp annonser och sponsrade meddelanden mitt i nyhetsflödet. I och med att man hela tiden lockas att läsa nästa artikel tror jag annonsörerna, trots avsaknad av traditionell sidvisningsmodell, får tillräckliga exponeringar av sina annonser.

Där USA Today fortfarande är fast i en tidningsstruktur med avdelningar som Nyheter, Sport, Livsstil, Ekonomi etc är Quartz friare med mer fantasifulla namn som Energy shocks, Mobile web, China slowdown och Euro crunch mfl.

Det här är ett spännande koncept, och det är läsvänligt och lockande. Men att ta fram nyheter och presentera dem på ett aptitligt sätt är bara ena halvan av businessen. Där medieföretagen behöver lägga ännu mer resurser är att ta fram nya bärande affärsmodeller som kan finansiera den fina bilen. I det avseendet är det för tidigt att bedöma dessa båda friska nysatsningarna.

Det är självklart lättare för en helt ny spelare att definiera sin roll. Men det är inspirerande för oss som kört på informationsmotorvägen ett tag, med nya sätt att designa användarupplevelsen på. Men det blir allt fler som har förmågan att köra om oss.

 

 

Ola Henriksson

Storebror Aftonbladet.se, som nyss fyllde 18, har äntligen släppt sin omgjorda sajt. Av de rapporter jag tagit del av ser det ut att ha varit en mycket lyckosam lansering. Stort grattis till alla som har slitit hårt med detta. Mest imponerande är uthålligheten och konsekvensen i att lyssna på läsarna och att genom hela processen bjuda in dem. Så förstod jag också att under lanseringsdagen hade flera hundra tusen varit inne i maratonchatten om nya Aftonbladet. Kraften i läsarkontakten har byggt Aftonbladet och veckans lansering visar med största tydlighet att man fortsätter bygga vidare på den.

Några ytterligare reflektioner:

Blålänkarna borta: Ända sedan starten har ingressernas blålänkar varit ett tydligt riktmärke för vägen in till artiklarna. Så tydligt att vi i tidigare redesignarbete ansett oss tvungna att följa den standard som marknadsledaren satt upp. Att Aftonbladet nu tar bort blålänkarna betyder därför inte bara att ett färgelement tagits bort utan att den nya renare looken är definitionen av hur en puff ska se ut. I webbtidningens barndom fick vi ofta kommentarer som ”Varför är artikeln så kort?, finns det inte mer att läsa?”, från läsare som inte ens upptäckt att man kunde klicka vidare in till artikeln. Med nya designen myndiggör Aftonbladet alla Sveriges nyhetsläsare på webben och markerar att det nu är självklart hur man hittar in till artikeln.

Löpet borta under artiklarna: På denna punkt är jag mer tveksam om läsarna är mogna. Vid en informationsträff om nya Aftonbladet.se ställde en i publiken frågan: ”Menar ni att man måste klicka på tillbaka-knappen för att komma till ettan?” läsarbeteenden består av starka vanor och om många läsare hör av sig kommer vi få se en snabb återgång till en återupprepning av löpet under artiklarna. Vi gjorde en redesign av artiklarna i våras där vi presenterade ett urval, ganska likt det Aftonbladet nu gör. Men på nyhetsartiklarna har vi återgått till löpet. Det ger bättre effekt.

Sidvisningar och annonsformat: Här hade jag hoppats att innovationsförmågan hade kunnat ge branschen ännu större förhoppningar om framtida möjligheter. Aftonbladet är ju marknadsledande, ja kanske till och med världsledande på digitala intäkter. De nya annonslösningarna är inte revolutionerande, men kanske tillräckligt smarta för att ge önskad effekt. Här ska det bli särskilt spännande att följa resultatet. Ett av målen med nya sajten är uttalat att generera fler sidvisningar och på så sätt höja intäkterna. Det ska bli spännande att följa de kommande veckornas utveckling i KIA-index.

Vänsterspalten: Den gula spalten längst till vänster har tidigare bara varit en lång navigeringslist. Sådana tenderar att snabbt bli en död yta för ögat. Att ge Senaste nytt en framträdande placering här är ett bra grepp. De flesta av oss läser från vänster till höger och då är det den mest naturliga placeringen att lägga nyhetsrubriker här.

Webb-tv längst upp till höger: En annan tydlig markering i nya layouten är att webb-tv verkligen tar plats i toppen. Med en stor puff längst upp till höger bekräftar man att detta är en prioriterad del av nyhetsverksamheten. Aftonbladet har helt valt bort olika typer av puffar som bläddrar bild automatiskt, som återfinns på många internationella sajter och här i Sverige används på Expressen.se och DN.se. Valet av en statisk puff tolkar jag som att man tror på att en utvald grej ger fler klick än att läsaren ska sitta och vänta eller själv bläddra fram till något klickbart.

Sammanfattningsvis ger vi Aftonbladet en tärningsfemma för den nya sajten. Det är ett gediget hantverk, mycket väl genomfört av marknadsledaren som har en tuffare balansgång att hantera mellan en stor läsekrets och önskan att förnya. Med några fler innovativa grepp hade det blivit en klar sexa.

I juryn: Ola Henriksson, Johan Möller och Johan Silfversten.

Ola Henriksson

Nu publicerar vi Alkoholkartan på SvD.se, en unik sammanställning över alkoholens konsekvenser i Sverige. Kommun för kommun redovisar vi försäljning, dödlighet och brottslighet kopplad till alkoholen. Du kan enkelt söka upp din kommun för att jämföra med andra kommuner. Till exempel kan man se att Vaggeryd är den kommun i landet som har lägst brottslighet. Där säljs motsvarande 3,3 liter ren alkohol per person. Att jämföra exempelvis med Nordmaling där det säljs 8,6 liter per person.

Notera att vi bara kan redovisa mängden såld alkohol. Konsumerad mängd kan vara helt annan på grund av privatimport eller annat. Till exempel slår det genom i alla gränskommuner mot Norge, där Systembolagen säljer mycket sprit och vin som förs direkt in i grannlandet.

Alkoholkartan har utvecklats av vår systemutvecklare Daniel Halldin och vår grafiker Jenny Alvén. Den bygger framför allt på data från Statens folkhälsoinstitut. Vi har laddat ner datan, lagt över i ett Google kalkylark där vi kunnat sortera och göra beräkningar. Sedan är datat exporterat till en textfil som den interaktiva grafiken läser från.

Detta är ytterligare ett steg i vår utveckling av interaktiv grafik, se till exempel Inflyttarna del 1 och del 2. Den här gången sker det inte i samarbete med läsarna som med Räntekartan.

Vill du veta mer vilka källor som ligger bakom och vad som ingår i Alkoholrelaterad dödlighet, kan du läsa källförteckningen här.

 

 

Johan Silfversten Bergman

Traditionsenligt i augusti beger sig den svenska webben till Blekinge och Sweden Social Webcamp, så också Utvecklingsbloggen och SvD.se. SSWC är en så kallad unconference eller en knytkonferens och är du inte bekant med begreppet kan du läsa mer om det här.

För min del blir årets upplaga mitt tredje webbcamp (missade år två) och jag pratar som vanligt gärna om journalistik, en mediebransch i utveckling eller SvD.se. Så har du förslag eller idéer som gäller vår journalistik eller SvD.se – tveka inte att haffa mig för ett samtal.

Vi syns bland Iphones, tältpinnar och får!

/ Johan Silfversten Bergman

 

Johan Silfversten Bergman

De senaste veckorna har vi pratat en del om presentationen av våra artiklar. Kan vi exempelvis presentera flera artiklar i en serie eller i ett ämne på ett överskådligt och mer lättillgängligt sätt? Hur kan vi underlätta för den som snabbt vill bilda sig en uppfattning om ett skeende eller få en snabb överblick i ett ämne? Har vi element i våra artiklar vi kan ta bort för den som faktiskt bara vill läsa?

Som ett första svar på dessa frågor släpper vi idag SvD Nyhetssvepet – ett nytt sätt att läsa och navigera bland artiklar på SvD.se. Här kan du exempelvis läsa de senaste perspektiven på Eurokrisen i Nyhetssvepets format.

Konceptet är enkelt, genom att klicka på pilarna ute till höger ”skjuts” nästa artikel in och ersätter den artikel du vill lämna. Använder du en Ipad* eller någon annan device som stödjer ”swipe”-rörelsen är det bara att dra med fingrarna för att läsa nästa artikel. SvD:s Daniel Halldin står för den fina koden och det vi släpper nu är en första version, med allt vad det innebär.

Vi på SvD.se är vanligtvis ganska restriktiva med betasläpp men med Nyhetssvepet skickar vi också en liten betastämpel. Under kommande veckor kommer vi att testa Nyhetssvepet på ett litet urval artiklar på SvD Näringsliv och vi vill gärna höra vad du tycker om den. Vad funkar bra och vad funkar dåligt? Saknar du något? Tyck gärna till i formuläret här.

*Uppdatering: Vi och några läsare har upptäckt att ibland låser sig artiklarna på Ipaden, för att lossna en stund senare. Vi försöker fixa detta tills nästa version.

Johan Silfversten Bergman

Rensade skrivbordet härom veckan och hittade en post-it-lapp med en av alla dessa skisser som passerar, konkretiseras och kodas här på avdelningen. Här till vänster ser ni mina första streck i det som senare kom att bli SvD Näringslivs nyhetsbox på Corren.se, NT.se och Affarsliv.com

Olle Morén är det som har byggt, kodat och förvandlat en tafflig skiss till en fin produkt. En trevlig detalj bland många med nyhetsboxen är att det bara är företag med anknytning till Östergötland som visas i börstickern. Och på tal om börsen, ni har väl inte missat vår tunga börstjänstNliv.se?

De senaste veckornas utveckling på SvD.se har förutom nyhetsboxen ovan handlat om delar av kommande större byggen, buggfixar och optimeringsärenden. De nyheter och förbättringar som berör dig som läsare mer direkt är dessa:

  • Förbättrat Senaste nytt och andra listor.
  • Förbättringar i vilken version av SvD.se som presenteras när du besöker sajten med en mobiltelefon.
  • Förbättringar i bildspel – Klicka vänster/höger i bilden för att navigera framåt/bakåt.
  • Nya möjligheter för redaktionen att relatera in exempelvis livesändningar av webb-tv vid stora nyhetshändelser.
  • Nya företag från USA i aktielistorna.
  • Nya möjligheter för redaktionen att göra olika utsnitt för puffar på Nliv.se respektive SvD.se
Johan Silfversten Bergman

I stort sett varje vecka genomförs en deploy där vi installerar ny kod för olika funktioner på SvD.se. En del av detta berör bara interna system som du som läsare aldrig ser eller rör delar av pågående större ärenden. Här redovisar vi de viktigaste av veckans genomförda förändringar.

  • Skapat möjlighet för en speciell temazon på startsidan.
  • Nya börsskärmen på Näringsliv fungerar nu fullt ut på Ipad.
  • Fortsatta förbättringar av spärren på tre kommentarer per användare i Disqus.
  • Skapat ny sektion och tillhörande blogg för Kan du ditt Stockholm?
  • Publicerat SvD:s Androidappar i marknadsplatsen Appland.
  • Skapat möjlighet för prioriterade sökträffar även på Näringsliv.