Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

bezosinlagg

När frälsaren Jeff Bezos i veckan besökte Washington Post, verkar han ha sagt det som de flesta ville höra. ”Jag tror på tidningen” och hans arv från Amazon: satsa på kunden (läsaren), var innovativ och tålmodig köper många.

Jag har i dag läst tre analyser om vilka utmaningar som ligger i Besoz uttalanden och vad Washington Post har framför sig. Utmaningar som alla i branschen bör lyssna noga på.

Först ut är Matthew Ingram, på Gigaom, som ifrågasätter om Bezos säger emot sig själv när han å ena sidan varnar för att glorifiera historien, men samtidigt tror starkt på möjligheten att ta betalt av läsarna för paketerade nyheter.

Ingram pekar också på att nyhetsbranschen aldrig har tjänat särskilt mycket pengar på att ta betalt direkt av läsarna (i Norden har andelen läsarintäkter av tradition varit högre än i USA) och att sälja böcker är något helt annorlunda än en stapelvara som nyheter.

Journalisten, universitetsläraren (med mycket mera) Dan Gillmor skriver i The Guardian hur han skulle uppvakta Bezos om han tillhörde medarbetarna på Washington Post. Han skulle argumentera för en blandad uppsättning experiment centrerad kring fördelarna av att produkten görs i USA:s huvudstad och det faktum att Bezos har extremt djupa fickor.

Han utvecklar sedan sina förslag kring fyra punkter: Läget, Samtalet, Forskning och utveckling samt Kundvård. Alla fyra väl värda att fördjupa sig i och utvärdera om man jobbar med medieutveckling.

Den tredje analysen görs i Washington Posts egen tech-blogg Teh Switch. Bezos underströk själv under sitt besök att tidningen var fri att granska och skriva om honom och Amazon, trots att han nu var ägare till tidningen. Och här tar tidningens medarbetare Timothy B Lee tillfället i akt att argumentera mot Bezos uttalande om styrkan i den paketerade nyhetstidningen.

Lee trycker på det faktum att modern nyhetskonsumtion alltmer sker artikel för artikel, från ett personligt urval av olika källor. Den traditionella förpackningen av nyheter i en tidning är död. Detta ställer helt nya krav på hur man producerar och marknadsför sina nyheter, menar han.

Kan också lägga till en fjärde text av Fredrik Strömberg, creative director på Bonnier, som skrevs redan 2011.

I en kort konversation på Twitter håller jag med, men pekar också på styrkan i att utveckla varumärket. En nyhetsförmedlares varumärke spelar fortfarande stor roll, inte bara för konsumenter av den traditionella papperstidningen. Och att utveckla det i samklang med moderna läsarmönster är en viktig väg in i framtiden.