Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Årets första månad är redan passerad. Projektplanerna är säkert redan spikade och agendorna fulltecknade fram till sommaren. På många företag arbetar utvecklingsavdelningarna hårt för att hinna i tid med de lanseringar som ska lyfta affären under året som kommer.

I allt förändringsarbete är tanken snabbare än handlingen. Det vi vill och hoppas på kommer ut, men sällan i den hastighet vi tror eller önskar. Här har jag sammanställt tre områden som kommer sysselsätta mediebranschens framtidssnickrare. Och finns inte dessa på din agenda, så skriv in dem.

1) Digitala betallösningar. ”It´s the year of the paywall”, utropades redan förra året. Men för den nordiska marknaden är det 2013 som gäller. New York Times metermodell som lanserades i mars 2011 har skapat framtidstro hos många. Flera stora mediehus väntar på att trycka på startknappen eller har långt framskridna planer. SvD tillhör denna skara och jag kommer berätta mer om vårt projekt framöver på Utvecklingsbloggen. För i en tid när läsarnas vanor förändras i snabb takt gäller det att utveckla affärsmodeller som följer de förändrade vanorna.

New York Times, är som nämnts, ljuset i tunneln för många. Men om 2013 är året då läsarna accepterar att de behöver betala för digitalt innehåll behövs det några år till att fortsätta utveckla själva affärsmodellen i sig såväl som det redaktionella erbjudandet. Jag tror inte heller att det finns en väg för alla. Varje tidning/mediehus har sin unika position på marknaden och måste själv utveckla sin relation med läsarna.

2) Skarpare annonser. Bonnier tidskrifter gjorde förra årets viktigaste innovation på annonsmarknaden genom att ta fram ett helt nytt koncept och sjösätta det på Amelia. Jag saknar ännu en första redovisning av utfallet, men det håller säkerligen Bonnier för sig själva. Uppdatering 2013-02-05: Här är en första redovisning av resultatet. Mest nyfiken är jag på om detta koncept också fungerar på dagstidningssajter med ett helt annat besökstryck och läsmönster. För i takt med att annonsintäkterna på de tryckta produkterna faller måste vi fortsätta utveckla de digitala annonsmöjligheterna. Här ser jag några intressanta initiativ från New York Times och AOL. Utmaningen för vår bransch är de varumärken som är duktiga på att använda sociala medier och till en låg kostnad sprida ett budskap snabbt utan att gå via traditionella massmedier. Årets medie- och reklamhändelse har precis ägt rum i USA – Super Bowl. När många tittare är där blir reklamen extra viktig. Något av det tv-tänket tror jag också nyhetssajterna med allt mer fokus på realtidsrapportering måste ta vidare och utveckla passande annonsformat för.

3) Organisation i förändring. Tumskruvar samtidigt med framgångsvågor. Svångremmar och skumpa. 2012 var ett dystert år för många anställda i mediebranschen. Men branschen är inte i kris. Den är i stor turbulens. I tweets intill varandra läser jag om 100 tjänster bort på Arbetarbladet och nya rekord för Aftonbladets mobilsajt. Disruptionen är brutal. Orsaken är, som tidigare registrerats vid den här typen av skeenden, att stora etablerade aktörer inte beaktar vad de små uppstickarna gör. Och med en dagens digitala närhet går det snabbt att sjösätta en utmanare. Det är inte den starkaste som överlever utan den som bäst kan se och tolka vad som händer. Mer makt åt utvecklingsavdelningarna med andra ord.

Och alla medarbetare inom organisationen behöver bredda sin kompetens. Den enskilde reportern kommer att behöva marknadsföra sig på sociala medier, lära sig använda databaser och andra digitala verktyg för att jaga och sammanställa nyheter. För företag med lång historia är utmaningen kanske extra stor. Samtidigt som traditioner, förtroende och en vinstgivande affär ska bevaras måste organisationen förändras inifrån för att möta en allt snabbare förändringstakt.

Till sist en bubblare som vi kommer behöva hantera, där det finns potential för nya affärer, bara tjänsten landar ordentligt hos användarna:

Mobila betalningar. Mobilutvecklingen har vi pratat länge om, men den trafikökning vi ser just nu och det genomslag smarta mobiler fått är ett reellt genombrott. (och i Sverige har 68 % en smartphone.) Nästa stora steg är att vi flyttar vår plånbok till smartphonen. I och med förändrade sms-regler från den 1 februari står flera företag på kö för att ta över. Som en vän skrev på Facebook ”Kan alla kamrater vänligen skaffa Swish så vi slipper hålla på med kontanter?”. Jo visst. Enkelt om det bara var en variant att välja på. Men det finns redan en handfull konkurrenter med olika bakgrund och förankring inom detaljhandeln eller finans/faktura-marknaden, till exempel Wywallet, , Swish, iZettle, Selecta och Seqr.

Användarna kommer aldrig vilja registrera sina kortuppgifter på alla dessa. Jag vet inte vilken väg utvecklingen tar, samarbete eller utslagning. Men potentialen är stor. Jag ser fram emot den dag jag slipper bära med mig både smartphone och plånbok. Vilka nya betalmöjligheter och tjänster för mikrotransaktioner det skapar är jag också nyfiken på.

 

 

Fler bloggar