Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

De första bilarna såg ut som hästvagnar med en påkopplad motor. De första tv-programmen var egentligen filmade radioprogram. Och det är helt naturligt att när vi försöker skapa något nytt så tar vi avstamp i det redan kända.

Så har också nyhetsförmedlingen på internet växt fram ur hur en tidning redigerats. Det faller sig helt naturligt i ett land med högt tidningsläsande, att de första nyhetssajterna såg ut som en lång löpsedel. Däremot är det få sajter i Sverige som lyckats bryta sig loss från denna ursprungliga form. På den mest framgångsrika av dem, Aftonbladet.se, är det tydligt att läsarna fortfarande föredrar hästvagnen framför ett mer specialdesignat motorfordon.

Därför är det uppfriskande att se två exempel på nyhetssajter som bryter ny mark. Först ut var http://beta.usatoday.com. I går lanserades Quartzhttp://qz.com – en helt nystartad ekonomisajt.

 

USA Today, som föddes 1982 är tillsammans med Wall Street Journal den mest spridda tidningen i USA. Som sådan har den också kritiserats för att vara för sval och allmängiltig. Det pågående redesignarbetet gäller både tidningen och de digitala kanalerna. Jag har ännu inte sett den tryckta tidningen. Den omgjorda digitala designen har släppts i en betaversion och den skiljer sig på flera punkter från tidigare sätt att skapa en nyhetssajt.

Det mest slående är det tydligt visuella uttrycket med stora bilder och ett särskilt blädderläge med fullskärmsstora bilder. Artiklarna ”poppar upp” ovanpå sidan och de utnyttjar därmed skärmytan optimalt. Nästa artikel kommer fram genom att man bläddrar åt höger, och här förstår jag inte varför man inte möjliggjort swipe-funktion på ex en Ipad. Det är snyggt och aptitligt men den riktiga nyhetskänslan försvinner lite bland alla bilderna.

Att anpassningen till läsplattorna har varit en ledstjärna i designarbetet syns också tydligt på nya QZ.com. Det är en helt nystartad sajt och chefredaktören Kevin j Delaney beskriver i sin välkomstartikel sajten som ”a new kind of business news offering that is global, digitally native, and designed for the mobile and tablet devices that increasingly dominate our lives. This is version 1.0 of our efforts.”

QZ.com har tagit avstamp i en läsupplevelse tydligt inspirerad av Facebook och Twitter där innehållet förmedlas i en lång ström av texter. Sålunda bläddrar man aldrig till nästa artikel på qz.om utan det dyker hela tiden upp nya artiklar under de gamla.

Annonslösningen är intressant, då det dyker upp annonser och sponsrade meddelanden mitt i nyhetsflödet. I och med att man hela tiden lockas att läsa nästa artikel tror jag annonsörerna, trots avsaknad av traditionell sidvisningsmodell, får tillräckliga exponeringar av sina annonser.

Där USA Today fortfarande är fast i en tidningsstruktur med avdelningar som Nyheter, Sport, Livsstil, Ekonomi etc är Quartz friare med mer fantasifulla namn som Energy shocks, Mobile web, China slowdown och Euro crunch mfl.

Det här är ett spännande koncept, och det är läsvänligt och lockande. Men att ta fram nyheter och presentera dem på ett aptitligt sätt är bara ena halvan av businessen. Där medieföretagen behöver lägga ännu mer resurser är att ta fram nya bärande affärsmodeller som kan finansiera den fina bilen. I det avseendet är det för tidigt att bedöma dessa båda friska nysatsningarna.

Det är självklart lättare för en helt ny spelare att definiera sin roll. Men det är inspirerande för oss som kört på informationsmotorvägen ett tag, med nya sätt att designa användarupplevelsen på. Men det blir allt fler som har förmågan att köra om oss.