Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Storebror Aftonbladet.se, som nyss fyllde 18, har äntligen släppt sin omgjorda sajt. Av de rapporter jag tagit del av ser det ut att ha varit en mycket lyckosam lansering. Stort grattis till alla som har slitit hårt med detta. Mest imponerande är uthålligheten och konsekvensen i att lyssna på läsarna och att genom hela processen bjuda in dem. Så förstod jag också att under lanseringsdagen hade flera hundra tusen varit inne i maratonchatten om nya Aftonbladet. Kraften i läsarkontakten har byggt Aftonbladet och veckans lansering visar med största tydlighet att man fortsätter bygga vidare på den.

Några ytterligare reflektioner:

Blålänkarna borta: Ända sedan starten har ingressernas blålänkar varit ett tydligt riktmärke för vägen in till artiklarna. Så tydligt att vi i tidigare redesignarbete ansett oss tvungna att följa den standard som marknadsledaren satt upp. Att Aftonbladet nu tar bort blålänkarna betyder därför inte bara att ett färgelement tagits bort utan att den nya renare looken är definitionen av hur en puff ska se ut. I webbtidningens barndom fick vi ofta kommentarer som ”Varför är artikeln så kort?, finns det inte mer att läsa?”, från läsare som inte ens upptäckt att man kunde klicka vidare in till artikeln. Med nya designen myndiggör Aftonbladet alla Sveriges nyhetsläsare på webben och markerar att det nu är självklart hur man hittar in till artikeln.

Löpet borta under artiklarna: På denna punkt är jag mer tveksam om läsarna är mogna. Vid en informationsträff om nya Aftonbladet.se ställde en i publiken frågan: ”Menar ni att man måste klicka på tillbaka-knappen för att komma till ettan?” läsarbeteenden består av starka vanor och om många läsare hör av sig kommer vi få se en snabb återgång till en återupprepning av löpet under artiklarna. Vi gjorde en redesign av artiklarna i våras där vi presenterade ett urval, ganska likt det Aftonbladet nu gör. Men på nyhetsartiklarna har vi återgått till löpet. Det ger bättre effekt.

Sidvisningar och annonsformat: Här hade jag hoppats att innovationsförmågan hade kunnat ge branschen ännu större förhoppningar om framtida möjligheter. Aftonbladet är ju marknadsledande, ja kanske till och med världsledande på digitala intäkter. De nya annonslösningarna är inte revolutionerande, men kanske tillräckligt smarta för att ge önskad effekt. Här ska det bli särskilt spännande att följa resultatet. Ett av målen med nya sajten är uttalat att generera fler sidvisningar och på så sätt höja intäkterna. Det ska bli spännande att följa de kommande veckornas utveckling i KIA-index.

Vänsterspalten: Den gula spalten längst till vänster har tidigare bara varit en lång navigeringslist. Sådana tenderar att snabbt bli en död yta för ögat. Att ge Senaste nytt en framträdande placering här är ett bra grepp. De flesta av oss läser från vänster till höger och då är det den mest naturliga placeringen att lägga nyhetsrubriker här.

Webb-tv längst upp till höger: En annan tydlig markering i nya layouten är att webb-tv verkligen tar plats i toppen. Med en stor puff längst upp till höger bekräftar man att detta är en prioriterad del av nyhetsverksamheten. Aftonbladet har helt valt bort olika typer av puffar som bläddrar bild automatiskt, som återfinns på många internationella sajter och här i Sverige används på Expressen.se och DN.se. Valet av en statisk puff tolkar jag som att man tror på att en utvald grej ger fler klick än att läsaren ska sitta och vänta eller själv bläddra fram till något klickbart.

Sammanfattningsvis ger vi Aftonbladet en tärningsfemma för den nya sajten. Det är ett gediget hantverk, mycket väl genomfört av marknadsledaren som har en tuffare balansgång att hantera mellan en stor läsekrets och önskan att förnya. Med några fler innovativa grepp hade det blivit en klar sexa.

I juryn: Ola Henriksson, Johan Möller och Johan Silfversten.

Fler bloggar