Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

I veckan fick vi se två stora nordiska sajter i ny form. Först ut var norska Aftenposten.no och i tisdags DN.se. En oerhört tydlig trend är bruket av egna typsnitt i rubrikerna. Där var SvD.se först bland de stora dagstidningarna. Och fler lär följa efter. Utvecklingen möjliggörs dels av de tekniska framstegen dels av en ökad varumärkesmedvetenhet bland mediesajterna på nätet.

Det finns mer att säga om de båda nylanseringarna. Båda är stora och viktiga för sin publik i respektive land och gör mycket rätt på nätet. Men jag slås ändå av bristen på innovation vad gäller kommersiella lösningar och läsarengagemang. Jag ser inga nya sätt för annonsörerna att nå kunderna eller tvärtom. Artikelsidornas uppbyggnad är traditionell och hjälper inte läsaren vidare mer än tidigare. Branschen behöver modigare aktörer.

Här kommer avslutningsvis en kort sammanfattning av nyheter och förändringar på SvD.se den senaste veckan. Veckans deploy innehöll 9 nya funktioner, buggfixar och mindre justeringar. De viktigaste är:

– länk till alla bloggar i sidhuvudets bloggpuff
– ny listpresentation för enspaltiga bildlistor
– justeringar av personaliserade puffar (mer info om detta på Utvecklingsbloggen senare)

Varje vecka genomförs en deploy där vi installerar ny kod för olika funktioner på SvD.se. En del av detta berör bara interna system som du som läsare aldrig ser eller rör delar av pågående större ärenden. Här ovan redovisas bara de viktigaste av veckans genomförda förändringar.