Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Sedan några veckor tillbaka testar vi mätverktyget Chartbeat även på vår mobilsajt. Det ger oss data i realtid över hur många som besöker mobil.svd.se. Än så länge är nivåerna ca en tjugondel av trafiken på www.svd.se. Men ett intressant mönster, som andra också noterat (hittar bara inte länken nu), visar sig när dygnskurvorna för de båda sajterna jämförs.

Användarmönstret har länge förutspåtts och här ser vi det bekräftat. Mobilsurfarna startar tidigare än webbsurfarna och slutar senare. Det är ingen vild gissning att tro att dagens första nyhetskonsumtion sker via mobilen för att under kontorstid ersättas av datorn. För precis när mobilkurvans morgonpeak tar av stiger webbens kurva. Motsvarande sker på kvällen. Skär dumpen här tog jag precis innan jag skulle lägga mig igår kväll. Webbkurvan är i avtagande medan mobilens ännu inte riktigt nått sin kvällstopp.

PS. Du har väl inte missat att vår mobilsajt utsetts till årets bästa av tidningen Mobil. ”SvD:s nya mobilwebb är snygg, lättanvänd och känns fullmatad”, lyder motiveringen. Senaste tidens trafikutveckling talar om att läsarna håller med.