Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Apples Ipad, som utsågs till årets julklapp i december, har bevisligen också hamnat under granen hos många av SvD.se-läsarna. Det syns tydligt i besöksstatistiken för några olika mobila plattformar till www.svd.se före och efter julveckan.

Från att före jul ligga på ca 35 procent av besök från olika mobila terminaler, hoppade Ipad upp till runt 45 procent av de mobila besöken, och det syns i kurvan en tydlig brytpunkt vid julafton.

Ser man förhållandet mellan Ipad och Iphone på längre sikt ser man också en tydligt trendskifte vid julafton. Andelen Iphone-besökare har stadigt minskat och nu efter jul har Ipad-besöken lagt sig på en högre nivå. Jag tolkar det som att Iphone mer och mer etablerats som en app-device och Ipad ser ut att få rollen som surfplatta. Nu tror jag att användandet av Ipad ännu inte stabiliserats och det är för tidigt att utläsa att den också framöver blir mer av en surf-platta än en app-platta. Men trenden hittills är tydlig.

Apples iOS är det operativsystem som dominerar bland mobilsurfare till www.svd.se. Andelen ligger på 83,5% före julafton och 84,5% dagarna efter julafton. Andelen Android-telefoner har inte ökat efter jul. Genomsnittet ligger på strax under fem procent för både veckan före och veckan efter julafton. Antalet Windows-mobiler är fortfarande fler, deras andel ligger på cirka 8 procent efter jul. Däremot visar Johan Åsens snabbanalys att andelen Android-mobiler ökat hos Aftonbladets läsare.

Dessa siffror gäller alltså mobila terminaler (smartphones och läsplattor) som surfar till vår fulla webbsajt www.svd.se. Jag har ännu inte aktuella siffror för vilka olika mobiler som surfar till vår mobilanpassade sajt mobil.svd.se. Men jag lovar att uppdatera så snart jag får de siffrorna.

Några egentliga försäljningssiffror för den svenska försäljningen av Ipad har mig veterligen inte släppts.