Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Det är en ära att stadigt tillhöra toppen av Sveriges 100 bästa webbsajter. På tisdagen utsåg Internetworld Sveriges 100 bästa sajter och SvD.se kom på en 15:e plats, upp från nr 21 året innan. Tävlingen, som funnits sedan 1997 är en viktig markör i Internetsverige.

Redaktionen har på olika sätt förnyat hur listan tas fram och hur den presenteras. Men jag tycker det är dags att skruva på konceptet ännu mer för att göra den än mer relevant. Ett syfte med listan är att inspirera andra till att jobba hårdare med sin sajt, som Internetworlds chefredaktör Magnus Höij uttrycker det i inledningen av årets Topp 100-tidning. Jag själv är tex inte kund hos Halens (årets bästa sajt) och dess verksamhet är ganska långt från det vi jobbar med på SvD.se, men jag är övertygad att de har lösningar som vi kan lära oss något av.

Men för att listan ska fortsätta inspirera måste det vara mer dynamik i den och det måste finnas fler oväntade val i toppen.

Utvecklingskraft och affärsutveckling är två av de fem kategorier som sajterna bedöms efter. Men det verkar för mig som gediget och långvarigt arbete ges större tyngd. Uthållighet ska belönas men i nätvärlden borde framsteg få fler poäng.

Eller är det kanske bara nuvarande kategorier som begränsar? För varje år blir det allt gåtfullare varför mediesajter ska bedömas i fyra olika klasser. En samlad mediekategori hade räckt. För vem bedöms Nyheter24 mot (som ju vann Årets dagstidning digitala medier) – dagstidningar, kvällstidningar eller medier?

I presentationen av juryarbetet får vi också veta att ”kategorierna har numera endast en intern funktion, för att göra det enklare att fördela arbetet”. Tyvärr är det ofta så medieföretag fungerar, inte alltid för läsarnas bästa men alltid med redaktionens bästa för ögonen.

Många uppenbara kategorier saknas. Tex var Saab sponsor av tisdagens event, men varför bedöms inte bilsajter, där det finns både företag som gör bra webbsatsningar för att övertyga nya kunder och smalare intressesajter inom flera olika motorgenrer. Företagssajter som kategori kanske blir lite för bred, men varför inte då för varje år välja ut en eller några kategorier att bedöma.

Intressecommunityn är en tredje kategori jag skulle vilja se på listan. Här plockar man kanske få poäng på form men har enorm aktivitet bland sina läsare. Bloggar är en annan kategori, som visserligen har sina egna galor, men om man verkligen pratar om Sveriges 100 bästa sajter borde några av de mest lästa eller mest omskrivna kunna kvala in.

Jag saknar också några gränsöverskridande kategorier, som bästa nytänkare eller bästa inspiration. Dessa fanns tex med på listan 2008. Sådant skulle skapa mer dynamik. Nu känns det som om en handfull sajter parkerat sig i toppen.

Vi är som sagt hedrade över vår 15:e-placering. Motiveringen lyder: ”Kampen är stenhård i nyhetssajternas övre division. Men SvD.se ligger tryggt med i täten. SvD jobbar hårt på att föra en dialog med läsarna och den ständiga utvecklingen och experimentlustan visar på god näsa för nätets trender.”

Just nu jobbar vi dessutom hårt med att förnya SvD.se och vi hoppas det räcker till en avsevärt högre placering nästa år.

SvD:s placering genom åren:

2010: 15

2009: 21

2008: 10

2007: 1 (bland mediesajter)

2006: 7 (bland mediesajter)

2005: 4

Hela hela årets topp 100-lista.