Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Vi är nu snart klara med den tredje veckan av redesignarbetet. Vi har jobbat vidare på våra konceptidéer och fått första delen godkända av styrgruppen. Ju längre in i detaljerna vi kommer desto svårare är det att vara helt öppen med våra framsteg. Vi kommer längre fram ha en diskussion i styrgruppen hur och när vi ska kommunicera skisser osv för en bredare allmänhet. Det är en avvägning mellan att få in kloka synpunkter så tidigt som möjligt, att vi behöver rimlig tid att utarbeta bra förslag och att vi inte vill avslöja alla detaljer för våra konkurrenter.

Som jag tidigare skrev har vi jobbat mycket med strukturen på sidan, där navigationen är viktig. Nu har vi gått vidare och undersökt hur stor menyn har för olika avdelningar på sajten. När jag efterlyste andras erfarenheter på Twitter fick jag bara ett svar: ”Vi har inte så bra koll som vi skulle vilja ha”, skriver Mattias Pehrson på Sydsvenskan.

Här är våra siffror

De gröna staplarna visar antalet klick på sidytan (dvs på puffar) för artiklar och de grå staplarna visar antalet klick i menyn för respektive sektion (augusti månad 2010). Vad vi kan se som vi redan visste är att vi har ett antal starka sektioner Näringsliv, Kultur och Sport etc. Men man ser också att för en liten sektion som Quiz betyder navigationen 39% av trafiken, medan för Webbtv som har mer totaltrafik spelar navigationen knappt någon roll alls, utan där kommer 98% av trafiken via andra ingångar på sidan.

Vi kommer fortsätta utvärdera klicken på vår sida för det finns mycket att hämta här och jag efterlyser fortfarande fler exempel från andra sajter. Hur stor roll spelar navigationen för trafiken och för användarna att hitta rätt?

Läs mer här: Navigation i navigeringen