Annons
X

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Ibland kan man lite skämtsamt säga om en tidningsredaktion att den befolkas av siffror och bokstäver. Där det är siffermänniskorna (ekonomer och annonssäljare) som står för intäkterna står bokstavsmänniskorna (journalisterna) för utgifterna.

En tredje grupp börjar också öka i betydelse och det är kodmäniskorna. Just nu befinner jag mitt ibland dem på Disruptive Code-konferensen på Tekniska muséet i Stockholm. Hittills har jag tagit del av föreläsningar om applikationer som fungerar lika bra på flera olika plattformar (tänk Spotify, Evernote eller Dropbox), The Zen of html 5 och hur Aftonbladet optimerat laddnignstiderna för sina annonser.

Mest minnesvärd hittills var hur Bruce Lawson lyckades få kodexempel på kodexempel på en storbildsskärm bli levande och skapa intressanta idéer för framtida utveckling.

Jag själv är utbildad journalist och därför en bokstavsmänniska. I mitt jobb som utvecklingsredaktör måste jag också hantera ekonomiska frågor som kostnader och möjliga intäktskällor för de projekt jag arbetar med. Jag måste också kommunicera med kodmänniskor för att diskutera lösningar och förstå problemställningar med pågående ärenden.

Uppdelningen mellan siffror och bokstäver är viktig för den journalistiska integriteten. En journalist ska inte låta sig påverkas av vilka företags annonser som betalar hennes lön. Men jag tror också att i ett framgångsrikt medieföretag måste medarbetarna mer och mer kunna förstå och ha insyn i mer än sitt eget område.

Och där spelar koderna en allt större roll. Det är utvecklingen inom tekniken som möjliggör nya spännande lösningar både för en bättre användarupplevelse och för nya intäktskällor.

PS. Här kan du se ett coolt exempel på vad som är möjligt med html5 och video (funkar inte i alla browsers)

Senaste inläggen