Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Att nätet inte är en isolerad företeelse har blivit än mer tydligt den senaste veckan. Därför är det intressant att ta del av en nyligen gjord undersökning av hur journalister använder sociala medier. Nu går det att göra research på Facebook utan att ha ett eget konto, men att så många journalister inte själva är aktiva eller tar del av de sociala medierna visar att vår bransch fortfarande släpar efter. Cision har genomfört en enkätundersökning bland drygt 1800 journalister, PR-konsulter och informatörer i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Tre fjärdelelar svarar att de har ett konto på Facebook och 42 procent läser bloggar dagligen så det är inte en kår helt utan kontakt med nätet som påvisas. Men det är icke-siffrorna som oroar. 26 procent svarar att deras redaktion inte arbetar med bloggar över huvud taget, 34 procent läser aldrig mikrobloggar och bara 53 procent svarar att de läser bloggar som research.

Om siffrorna är representiva för hela journalistkåren pekar det på att det finns mycket kvar att upptäcka. Hade den journalist på Örnsköldsviks Allehanda följt upp tipset med att göra en sökning på Facebook hade troligen rapporteringen kring nätmobbningen i Bjästa sett helt annorlunda ut.

Det skulle vara intressant att se en uppföljning av hur utvecklingen kommer se ut det närmaste året. För jag tror att medvetenheten finns. Och tre fjärdedelar svarar att de kommer att öka satsningen på kommunikation inom sociala medier.

Jag hoppas kunna länka till rapporten i sin helhet på Cisions webbplats, senare under dagen.

Uppdaterat: Här är länken till hela undersökningen.