Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Uppdaterad med uppgifter från Sydsvenskan och Expressen.

Uppdaterad 15/2 med uppgifter från Gota Medias sajter.

Facebook växer snabbt och har idag över 400 miljoner medlemmar, varav ca 3 miljoner i Sverige. Många medier har också insett vikten av denna digitala kontinent och har en aktiv närvaro på Facebook. Men hur mycket trafik levererar Facebook till medierna. I USA kommer 3,5 procent av besöken till mediesajterna via Facebook och det har ökat dramatiskt det senaste året. Det finns stor anledning att tro att det ökar ännu mer. Det kan låta som en låg andel, men nätverkssajten är den fjärde största trafikdrivaren till amerikanska medier.

Så hur ser det ut på SvD.se? Som vanligt när det gäller statistik beror det på hur man räknar. Siffrorna här nedan kommer från Omniture Site Catalyst, vilket är det system som mäter SvD.se och som rapporterar in siffror om unika besökare och sidvisningar till KIA-index.

Trafiken till en webbsida delas upp i direkttrafik, när användaran skriver in www.svd.se i sin browser eller går till sajten via ett sparat bokmärke. Den andra delen är hänvisad trafik, då kommer besökaren till sajten via en annan webbsida, i de allra flesta fall från en länk via ett sökresultat på Google. I undersökningen jag hänvisar till ovan redovisas 17,3 procent till de amerikanska nyhetssajterna från Google. För SvD.se ligger den siffran (jan 2010) på 14 procent.

Jag tycker att det är mest relevant att redovisa andelen från Facebook eller annan enskild trafikkälla i relationen till all trafik in, dvs både direkt- och hänvisningstrafik. I januari hade vi enligt det måttet 0,6 procent av trafiken från Facebook. Twitter, en annan social mediekälla det snackas mycket om ligger på 0,1 procent. Räknar jag Facebooks andel av bara hänvisningstrafiken står den för 2,3 procent. Jag misstänker att det är det måttet som redovisas i den amerikanska undersökningen ovan.

0,6 procent kan tyckas vara en försvinnande liten del. Men andelen har ökat från 0,2 procent i januari 2009. I kurvorna nedan där jag redovisar Facebooks andel både i förhållande till all trafik och enbart hänvisningstrafik ser man tydligt att det är en trafikkälla på uppgående. Under januari var det den fjärde största trafikdrivaren till SvD.se efter Google, Internetstart och Blocket. Så visst är det en spelare att räkna med.

SvD har i dag närvaro på Facebook genom fan pages för SvD Quiz, Idagsidan och alldeles nyligen startade SvD Restips. Och det kommer flera.

Att jämföra dessa siffror med andra medier är inte heller helt relevant. Varje sajt har sina samarbeten som driver trafik. Gemensamt för alla sajter är att Google är den dominerande trafikdrivaren, men efter det kan enskilda samarbeten innebära många klick.

Jag ställde frågan på twitter och fick följande svar:

AftonbladetHelsingborgs DagbladExpressenSydsvenskan

Gota Media sajter enligt Analytics: Barometern 0,66%, BLT 0,64, BT.se 0.88, SMP 0,78, UT 0,71. Alla siffror för helåret 2009.

Dagens Samhälle får 1,05 procent av trafiken från Facebook. Men det verkar vara siffror från Google Analytics. (se fotnot nedan).

Fotnot: Det går också att mäta hänvisningstrafik (referrer) via Google Analytics. Men Analytics mäter hänvisningstrafik på ett litet annorlunda sätt. Där räknas det som två hänvisningar om jag kommer från tex Facebook besöker SvD.se, går tillbaka till Facebook och sedan skriver in www.svd.se i webbläsaren. Omniture Site Catalyst som vi använder skulle räkna den sessionen som en referrer från Facebook och ett direktbesök. Alltså har jag mycket högre siffror via Google Analytics,som redovisar 1,8 procent – jämfört med 0,6 procent enligt Omniture Site Catalyst.

Mycket siffror blev det och för dig som bara läser sammanfattningen i sista raden menar jag så här: Siffrorna är tydliga. Facebook är en aktör som är viktig om du vill ha trafik till din sida.

Fler bloggar