Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Vårt annonsprojekt som vi startade i oktober är snart i mål. Projektets mål var att hitta konkreta åtgärder för att öka annonsintäkterna under 2010. Nu har vi sammanställt en lista med 39 idéer som vi ska prioritera och jobba vidare med. Listan spänner från sådant vi redan börjat testa, som fast panorama på SvD.se/naringsliv, till helt nya saker som vi hoppas kunna testa under början av 2010.

Jag är övertygad om att det finns mer pengar att hämta. Nyhetsmediernas sajter är viktiga mötesplatser mellan publik och annonsörer. Och jag tycker att det vi hittills sett i form av kreativitet och vägval visar en stor utvecklingspotential. Möjligheterna på nätet upptäcks och utvecklas snabbt och vi som annonsplats har en viktig uppgift i att informera annonsbyråer och annonsörer om vad vi kan erbjuda och vilken effekt det ger.

I projektet har vi identifierat fyra huvudområden för förbättringar: säljorganisationen, traffic/återkoppling, annonsformaten och teknisk utveckling. Exakt vad vi kommer att göra inom respektive område kommer jag inte berätta förrän det är genomfört.

Personligen har projektet gett mig nyttig insyn i hur annonsaffären på mediesajter ser ut och var de stora problemområdena finns. Det måste nog finnas en viss vägg mellan redaktion och sälj, men det måste finnas stora hål för snabbt informationsutbyte.