Annons

Utvecklingsbloggen

Johan Möller

Johan Möller

Några har skrivit på Twitter idag att det skett en uppdatering av rankingsystemet Google PageRank inatt. Det är snarast så att PageRank som måttenhet uppdateras löpande för sökresultatens skull, men det gjorde ändå att jag tog mig tid att göra en liten topplista över mediesajter.

Pagerank 8

Aftonbladet (4 877 976)

SvD.se (783 908)

Pagerank 7

Expressen (2 037 010)

Sveriges Television (1 577 112)

TV4 Nya Medier (1 556 609)

Dagens Nyheter (1 364 602)

di.se (1 104 711)

e24.se (852 505)

SR.se (804 742)

gp.se (351 105)

IDG.se startsida (255 739)

hd.se (194 459)

VK.se (152 257)

Pagerank 6

Metro (507 034)

Sydsvenskan.se (316 581)

kanal5.se (310 490)

TV3.se (265 591)

Topplistan sorterad på Pagerank resp unika webbläsare enligt webbstatistiken på KiaIndex vecka 43, 2009 (med mediesajter över 150 000 unika).

Pagerank är en av många faktorer som påverkar hur en enskild sida kommer dyka upp i Googles sökresultat för enskilda nyckelord och endast tillsammans med ett många andra saker avgörande för hur mycket trafik man får från Google. Det är också känt att alla sidor som länkas från en sida med hög pagerank erhåller extra länkkraft, i våra fall alla artiklar och sektioner på startsidan. Men hög pagerank på startsidan innebär tyvärr inte att alla sidor på sajten listar högt i Google på alla sökord. Där finns alltid mer arbete för oss att göra.

Så detta är inte en absolut sanning över vem som får mest trafik från Google, och somliga tycker det är oväsentligt att fokusera på Pagerank, men det är ändå intressant att få PageRank 8.