Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Vi har precis diskuterat betalningsmodeller för nätet. Nu ska vi ta tag i annonsaffären. För det är den som i dagsläget helt bekostar verksamheten på SvD.se. Vi säljer kontakter till företag. Så kan man i korthet förklara modellen. Företag som vill nå ut med ett budskap ska kunna nå sin målgrupp via SvD.se. Det fungerar på liknande sätt för den tryckta tidningen, men där finns en lika stor intäktskälla som heter prenumeranter. För nätet är det i dagsläget inga sådana intäkter. Men vi behöver tjäna mer för att fortsätta utveckla sajten och innehållet.

Därför kommer vi i veckan starta ett internt annonsprojekt på SvD. Representanter från annonsavdelningen, traffic och redaktionen kommer träffas under ett antal tillfällen under hösten. Då kommer vi granska affären som den ser ut i dag, hur vi jobbar kring försäljningen och spåna lite kring framtida ännu ej utnyttjade metoder.

Min tes är att i goda tider rullar pengarna in eftersom många vill annonsera. Men i dåliga tider börjar alla prata om att ta betalt för innehållet. Det sker väldigt liten utveckling på annonssidan. Annonsering på nätet ser i stort sett likadan ut som den gjorde för tio år sedan. Detta hoppas vi kunna ändra på. Målet är att vi ska kunna lista flera konkreta åtgärder som på olika sätt kan hjälpa oss. Vi vill att såväl annonsköpare som läsare ska bli mer nöjda.

Det finns ett utbrett förakt mot annonser på nätet. Jag förstår den som tycker det fördröjer laddning och distraherar läsningen. Det finns också tjänster där användarbetalning och annonser sätts i direkt motsatsförhållande. Till exempel får den som betalar för Spotify Premium inga annonser. Jag tror inte det är en väg för oss. Klarar man i längden att ha två direkt motsatta affärsmodeller?

Sund annonsutveckling handlar om att annonsernas utformning och deras placering bäst möjligt gynnar både användare och annonsörer. Det är i den anda vi måste fortsätta utveckla annonsaffären.

Vårt annonsprojekt blir inte en lika öppen diskussion som vår serie. Betalt på nätet?. Orsaken är att vi hanterar interna data på försäljning och prestationer, som vi av konkurrensskäl inte kan lämna ut. Vi kommer ändå vara så öppna som möjligt här i bloggen och vi tar gärna emot förslag och synpunkter från er där ute.

Hur tycker du vi ska göra? Mejla mig eller kommentera i kommentarsfältet nedan.

Lästips om annonser på nätet:

Den gyllene regeln för digital kommunikation

Så ska vi tjäna pengar på nätet (mer än vi någonsin gjort på papperstidningen)

What to Measure? Only 16% of the Web Is Clicking Display Ads

Här kan du följa mina samlade länkar om annonsering på nätet (via delicious.com).