Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

”Jag visste inte att jag var så duktig på detta.” Henrik Ståhl, webbredaktör på SvD.se är uppriktigt förvånad när han får veta att han är en fena på sökmotoroptimering. Helt ovetande har hans artikel om Lociloci granskats av bloggaren Nikke Lindqvist. Trots att bloggaren Dan Nilsson var före med nyheten och som aktiv bloggare har full koll på hur man ska skriva för Google leder SvD.se när man söker på Google. Vem som vinner i längden återstår att se.

Sökmotorn Googles tekniker gör allt de kan för att du ska få så releventa träffar som möjligt när du söker på nätet. Att du så ofta hittar vad du söker efter beror på att tekniken ständigt förfinas. För det är ren matematik som avgör vilket ordning sökträffarna presenteras i. Ingen mänsklig bedömning finns bakom. Samma kunskap försöker webbredaktörer och tekniker världen över utnyttja för att just deras sidor ska hamna högt i sökresultatet. Det är detta som kallas sökmotoroptimering, eller med en förkortning av det engelska search engine optimization – SEO.

Exemplet med Lociloci-artikeln är ett tydligt bevis på hur sökmotoroptimering fungerar i praktiken. Att vår artikel rankar så högt utan att vi egentligen jobbat för det har tre tydliga orsaker:

– Grunden för journalistiskt skrivande, dvs gå rakt på nyheten, börja med det viktigaste först etc. gör att artiklarna nästan av sig själv uppfyller kraven.

– Vårt cms är anpassat så att det uppfyller grundkraven för Googles sökalgoritmer. Vi har dessutom jobbat hårt under förra året för att anpassa de delar av sajten som hade brister.

– Henrik Ståhl har drillats av sin tidigare arbetsgivare att använda nyckelord i rubriker och ingresser.

Vi är ännu inte nöjda. I augusti har vi planerat ett seminarium tillsammans med Klikki, vår samarbetspartner vad gäller SEO-arbetet. Då ska alla redaktörer lära sig ännu mer om hur man skriver artiklar som enkelt kan hittas via Google-sök. Och vi är angelägna att ranka högt, för trafiken från Google och andra sökmotorer står för en ansenlig del. SvD.se får mellan 15 och 25 procent (beroende på mätverktyg) av trafiken direkt från sökmotorerna.