Utvecklingsbloggen

Pelle Sten

Pelle Sten

Kristofer Arwin från Testfreaks.se svarar på fyra frågor om sajten, affärsmodeller, inspiration och nätet.


Utdrag ur intervjun:


Vad gör er unika?

– Vi är verksamma inom ett område på nätet där det finns många konkurrenter. Det finns prisjämförelsesajter som hjälper konsumenter hitta bästa pris, recensionssajter, till exempel Cnet, som hjälper konsumenter hitta bästa produkt och det finns shoppingsajter. Men vårt fokus är att hjälpa konsumenten att hitta bästa produkt, baserat på vem du är som konsument och vad dina personliga preferenser är.

Hur ser affärsmodellen ut?

– Mediemodellen. Vi får massor av användare till sajten som gör research och de ser annonser och sedan gör de prisjämförelser och klickar vidare till återförsäljare för att köpa produkten, till exempel Amazon, och då tjänar vi pengar.

Vad inspirerade dig när du började med det här?

– Vi startade Pricerunner 1999, sålde det 2004. Jag och mina två medgrundare, Magnus Wiberg och Martin Alexanderson, funderade lite vad vi skulle göra härnäst och listade lite intressanta affärsidéer. En av dem var Testfreaks som på många sätt påminner om Pricerunner, där Pricerunners huvudfokus är att hjälpa konsumenten att hitta bästa pris, och vårt huvudfokus nu är att hjälpa konsumenten att hitta bästa produkt.

Vad är mest intressant på nätet just nu?

– Ett område är realtidssök, till exempel på Twitter.

– Det sociala lagret. Vi har bara sett början på det här. Det är intressant att se Facebooks utveckling. 200 miljoner användare, 100 miljoner som loggar in varje dag.

– Men samtidigt ska jag säga. Det är så mycket hajp på nätet. Det är otroligt lätt att dras med. Som entreprenör är det A och O att våga fokusera på sin grej. Tro på sin grej. Inte känna, jag måste dra in lite av det här på min sajt, lite av det här. Bli expert på ditt område. Ha ett långsiktigt mål.

Fler bloggar