Annons

Utvecklingsbloggen

Pelle Sten

Pelle Sten

Mattias Miksche från Stardoll svarar på fyra frågor om sajten, affärsmodeller, inspiration och nätet.

Utdrag ur intervjun:

Vad gör er unika?

– När vi började med det här för tre år sedan var vi väldigt ensamma om att bara fokusera på tjejer. Vårt mål har varit att göra 12, 13, 14, 15-åriga tjejer glada på nätet. De flesta internetbolag drevs, och drivs, av killar som gör saker för andra killar. Och det gör inte vi.

Hur ser affärsmodellen ut?

– Mycket av det man kan göra på Stardoll är gratis. Vi tjänar pengar på två sätt: Det ena är att vill man ha mer saker till sin docka så får man köpa, betala extra för det. Vi säljer virtuella digitala kläder, möbler, husdjur, tatueringar, och så vidare. Sedan har vi blivit så stora i vissa marknader att vi säljer reklam.

Vad inspirerade dig när du började med det här?

– Vår största inspiration är fortfarande vår grundare Liisa från Finland som startade en sajt som hette Paperdollheaven.com 2004. Där hon uppfann den ursprungliga Stardoll-leken, att kunna ta musen och klä på en docka med olika kläder.

Vad är mest intressant på nätet just nu?

– Allt som händer inom bloggvärlden är spännande. Det är helt otroligt hur duktiga sajter som Blogg.se, Devote.se och tekniken runt bloggvärlden som Twingly och Tailsweep är. Där ligger vi i Sverige ett steg före många andra länder.

– Våra användare vill också uttrycka sig själva, på ett sätt som de inte kan göra på Stardoll. Det är en anledning till att vi för några månader sedan köpte en amerikansk sajt som heter Piczo där man kan lägga upp sina egna webbsidor. Det tror vi jättemycket på; att ge ungdomar och i vårt fall tjejer en plattform där man kan uttrycka sig själv.

– Man vill ju vara lite lokalpatriot, och man blir ju alldeles varm om hjärtat av stolthet när man tänker på några av våra gamla kollegor som startade en ”lite nischsajt” som heter Spotify. Jag är stolt just att känna killarna på Soundcloud som gör en fantastisk musiktjänst.