Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson


Det gick snabbt. Mycket snabbare än vad jag trodde. När DN i panik lanserade sin redesignblogg för en dryg vecka sedan, var beskedet att sajten skulle nylanseras under första kvartalet. Fler än jag trodde att tekniker och redaktörer hade långt kvar. Men lika överraskande som tidiga dummies läckte ut, lika överraskande lanserades nya sajten. Det gäller att vara snabb om man är DN-läsare och vill komma med synpunkter.

Snabb är också själva sajten. Det är det första man märker och något som Johan Bernunger berättar om i redesignbloggen här. Men snabbhet i webbvärlden är komplicerat, en sak är responstiden (den tid det tar för servern att skicka informationen till din webbläsare), en annan renderingstiden (den tid det tar för webbläsaren att rita ut sidan). SvD.se har för närvarande snabbare responstid, men DN:s sida ritas uppenbart ut snabbare än vår.

Sidan är ren och känns enkel att navigera på för ögat. Svärtan och nyhetstyngden tycker jag saknas, men den får vi kanske se när riktigt stora nyheter måste publiceras. Märklig hierarki dock, när nyhet nummer två har större rubrikgrad än nummer ett.

Flera av nyheterna som webb-tv och bildspel direkt i artiklarna, liksom sorteringen av sökresultatet är inte nya för SvD.se-läsarna. En annan sak som framför allt sökmotorerna gillar är att rubriken återfinns i URL:en, se exempel här. Den största vinsten för DN-läsarna är annars möjligheten att kommentera artiklarna – Grattis!

Här är några spridda kommentarer från några redaktörer i SvD-huset:

”Länkar inne i artiklarna tycker jag även vi bör överväga: positivt i sökoptimerings-perspektiv och också användarvänligt. Nackdelen är att det kan upplevas för rörigt och för ”bloggigt” i artikeltext.”

”Plus: Bra matig högerspalt med tydlig senaste nytt, mest lästa och rubbar längre ner som kan driva trafik till dottersajterna. Minus: Känns lite tunn nyhetsmässigt, förmodligen är det den svaga mittspalten som stör intrycket.”

Fler artiklar om DN:s redesign:

Dagens Media: Läsarna gillar nya DN.se
Resumé: Här är nya DN.se
Knuff om nya DN.se