Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson


På måndagen släpptes Aftonbladets nya reseportal Destination.se. Denna sajt har samma bredd som SvD.se kommer få när vi släpper en justerad design i mars. Ett av våra orosmoment har hela tiden varit – fungerar det med en sådan bred sajt? Destination.se visar att det fungerar.

Den bredare spalten är hos Destination 623 pixlar bred och i vår nya design 627 pixlar. De två smalare spalterna till höger är 160 pixlar breda. Varför det blir så lika beror framför allt på att vi anpassar oss till samma annonsformat med en toppbanner på 980 pixlars bredd. Men i och med att vi ägs av samma företag, Schibsted, ser vi fördelar med att leta format som inte skiljer sig radikalt från varandra.

Det finns en grundläggande skillnad mellan nordiska och engelska/amerikanska sajter. Medan vi här tänker uppifrån och ner (löpsedel) utgår de flesta engelskspråkiga nyhetssajter från tv-formatet, d.v.s. att det mesta ska rymmas på samma skärm utan scroll.

Ytterligheterna är lätta att se. SvD.se och Aftonbladet.se är i skrivande stund 12 resp 17 skärmscrollar lång. CNN och Telegraph är båda 3 scrollar långa. Båda har också artikelsidor som är bredare än vad SvD.se är i nuläget. Las Vegas Sun är ett annat amerikanskt exempel på en sajt med kort startsida och breda artikelsidor.

Än så länge är det bara trenden med bredare sidor som verkar etablera sig på svenska sajter, men längden behåller vi.