Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Vi är inne i andra veckan av vår designjustering. Skiss- och designarbetet pågår för fullt. På måndagen höll vi en workshop för halva redaktionen där de i grupper fick ge sin syn på de nya skisserna. Stora frågan är: Hur hanterar vi mittspalten? Om den försvinner var lägger vi då mindre, udda nyheter som är så viktiga för nyhetsmixen. På onsdag är det dags för andra halvan av redaktionen. Efter det kommer jag lämna en sammanställning.

Aftonbladet släppte sin omgjorda sida den 7 januari. Jag mejlade Linda Constenius, teknisk projektledare på Aftonbladet för att få svar på några frågor kring derar process:

När påbörjade ni arbetet med redesignen?
– I oktober 2007 tillsattes en projektgrupp med syfte att utreda hur sajten skulle se ut med representanter från olika avdelningar i hela huset.

Aftonbladet hade inte gjort någon större omgörning på länge. Därav ett mycket längre projekt än den justering vi gör nu.

Vad har varit det svåraste i denna process?
– Olika personer skulle möjligen ge olika svar på denna fråga. Att på ett rättvist sätt visa mångfalden på aftonbladet.se samtidigt som vi behåller en stark nyhetskänsla, är vad jag skulle svara.

Hur har redesignen tagits emot av läsare och annonsörer?
– Många tycker att sajten ser trevligare och modernare ut. En enskild liten sak som många kommenterade var att vi tog bort en pil i botten på sidan som ledde tillbaka till toppen. Den har vi nu därför återinfört. Vissa har kommenterat balansen i fokus mellan huvudspalt och högerspalt, att de inte är helt säkra var de ska titta. Där försöker vi hjälpa till genom att visa att det är ännu mer nyhetskänsla i huvudspalten. Och tanken med annonserna är att de är färre, men i gengäld lite större. Tanken var också att man skulle känna igen sig, vi ville inte att det skulle vara en gigantisk omgörning.

I deras redesignblogg kan du läsa mer om deras projekt.