Annons

Utvecklingsbloggen

Pelle Sten

Pelle Sten

Nu är 24 Hour Business Camp (som jag skrev om i går) över. Åtminstone första dygnet. Den spännande perioden inleds nu när vi får följa och se vilka tjänster som tar fart och vilka som får återkomma till en ny träff (om ett halvår kanske?) och jobba fram en ny sajt.

Att så många sajter har kommit upp och rullar efter bara 24 timmar är grymt imponerande.

Bland de som är uppe och rullar, mer eller mindre, har jag hittat några favoriter:

Jobbkartan

Naturligtvis Ted Valentin som dragit ihop det här evenemanget har ju under en tid imponerat med sin tydliga och smarta strategi att skapa kartsajter. Nu går det utöver att hitta sushi, kaféer, badplatser, kyrkor, annonser med mera även att söka jobb i din geografiska närhet.

Vackert väder

Funkar inte i skrivande stund men jag kollade den några gånger tidigare på morgonen och då såg det bättre ut varje gång. Det är bröderna Axel och Tomas Wennström, kända från bland annat hittarecept.se, som ligger bakom vädersajten.

Tagga tidning

Erik Starck har byggt ett ramverk som låter vem som helst sätta etiketter på artiklar i nättidningar. Ser inte mycket ut för världen än men det kan bli väldigt intressant.

Ticketz

En metasöktjänst skapad av Eric Martinsson, Dick Olsson och Anton Johansson. De indexerar alla sajter som säljer biljetter till evenemang, inte bara nya utan även på andrahandsmarknaden.

Därefter kommer två olika trendspaningstjänster.

Nextmakers

Twingly-gänget Martin Källström, Kristoffer Forsgren och Oskar Skoog har byggt en tjänst som använder sig alla blogginlägg och nyhetsartiklar i Twinglydatabasen för att se vilka personer, företag och branscher som är mest omtalade just nu.

Brandstalking

Brands-talking eller Brand-stalking är byggt av Nikke Lindqvist, Christian Bolstad och Johan Mogren. Tjänsten kollar av vad som händer i de båda sökmotorerna Twinglys och Googles databaser dagligen och när det sker förändringar i konversationen om varumärken eller annat kan man få varningar via sajten eller mejl.

Ett annat hett område var kundtjänst på nätet, troligen inspirerade av bland andra Get Satisfactions framgångar.

Ge feedback

Skapad av Andreas Krohn, Mattias Järnhäll och Peter Rosdahl. Som jag förstår det är tanken att företaget först ska registrera sig innan användarna kan lämna kommentarer. Det tycker jag är bakvänt. Självklart ska användare kunna kommentera företag vare sig de använder tjänsten eller inte.

Kundo

Skapad av Björn Lilja, David Billskog, Emil Stenström och Jonatan Larsson. Gör i mitt tycke samma misstag som Ge Feedback ovan.

Nere

Kombinerar till viss del Get Satisfaction, Pingdom och Down for everyone or just me? och låter användarna rapportera, diskutera och undersöka nertid på olika sajter. Använder just nu världens kanske med generiska genrebild i sidhuvudet.

Virurl.it

En sajt som skapar kortadress med en smart twist. Sidan som adressen leder till får en social verktygslåda uppe i webbläsarfönstret. Skapad av Mattias Swenson och Ola Sevandersson.

Var tog mina pengar vägen?

Kanske längsta url:en på evenemanget. En tjänst som egentligen mest är intressant eftersom ingen av bankerna har insett vad deras kunder vill ha på nätet. Här kan man mata in sina utgifter och kategorisera dem. Sedan får du en snygg överblick över vart alla ens pengar egentligen tar vägen. En självklart privatekonomisk tjänst som alla banker borde erbjuda som en automatisk tjänst på sina respektive sajter. Skapad av Dan Carlberg och Patrik Ring.

Honey, I’m home!

En bubblare är sponsorn Bonnier R&D som skapade en sms-tjänst som skickar förinställda meddelanden när ett SL Access-kort placeras på RFID-läsaren Mirr:or.

Jag har försökt samla länkar till alla projekt och en del annat intressant på Delicious.